Influencerem można nazwać dziś osobę, która jest aktywna i popularna w mediach społecznościowych w konkretnej dziedzinie (albo z jakiegoś powodu) i dzięki temu ma realny wpływ na kształtowanie postaw innych ludzi. Treści zamieszczane w Internecie przez takie osoby często trafiają do szerokiego kręgu odbiorów, dzięki czemu m.in. pozwalają na wypromowanie i zwiększenie sprzedaży (popularności) danego produktu lub usługi. Często marki lub producenci, dla których taki marketing jest kolejnym sposobem na uzyskanie klientów na swoje towary lub usługi, nawiązują współpracę z influencerem, licząc na bezpośrednie korzyści sprzedażowe. Daje to influencerom dużo możliwości zarobku. Mogą bowiem uzyskiwać produkty nieodpłatnie jako prezenty w celu ich recenzji lub reklamy na stronie internetowej lub na portalach społecznościowych. Działalność influencera może też polegać na stworzeniu i przeprowadzeniu w mediach internetowych (na blogu, vlogu, profilu) całej kampanii promocyjnej. Taka osoba może również uzyskiwać przychody poprzez m.in. emisję reklam w swoich mediach społecznościowych.