Aktualizacja: 27.12.2020 09:15 Publikacja: 27.12.2020 09:15
Foto: Adobe Stock
- Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług transportowych. PIT rozliczam liniowo, prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą kasową. Na koniec roku muszę zrobić spis z natury. Czy muszę ująć w tym spisie paliwo znajdujące się w zbiornikach posiadanych przez moją firmę samochodów ciężarowych wykorzystywanych do świadczenia usługi transportu towarów)? – pyta czytelnik.
Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz zakres obowiązków związanych z jej prowadzeniem (m.in. obowiązku sporządzania spisu z natury) określają przepisy rozporządzenia ministra finansów z 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: rozporządzenie).
W tym roku przedsiębiorcy mają dodatkowe dwa miesiące na sporządzenie i złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości. Powinni w tym czasie ponownie przyjrzeć się firmowej infrastrukturze.
Jeżeli organ przystąpił do weryfikacji rozliczeń podatku od nieruchomości, to należy już w trakcie kontroli przeanalizować ryzyko pociągnięcia do odpowiedzialności karnej skarbowej. Gdy jest ono istotne, warto rozważyć złożenie czynnego żalu.
Gdy restrukturyzacja zobowiązań dłużnika zostanie uznana za pomoc publiczną, spłata zobowiązań w zakresie wierzytelności powstałych z tytułu podatków może polegać wyłącznie na odroczeniu terminu płatności lub rozłożeniu na raty.
Odpowiednie podejście do udokumentowania i wykazania straty ponoszonej na poszczególnych transakcjach lub na całej działalności może znacząco ograniczyć ryzyka związane z potencjalnymi pytaniami i zastrzeżeniami organów podatkowych.
Gdy zakres dodatkowych robót i należne za nie wynagrodzenie nie zostały wcześniej przez strony zgodnie ustalone i zostały później zasądzone przez sąd, dopiero wtedy możliwe jest ustalenie podstawy opodatkowania VAT.
Za brak sporządzenia sprawozdania albo przedstawienie w nim nierzetelnych danych prezesowi może grozić grzywna lub więzienie. Może też zapłacić spółce odszkodowanie.
Odszkodowanie za zniszczony towar trzeba zaksięgować w podatkowej księdze. Nie trzeba w niej natomiast wpisywać kwot otrzymanych za rozbity samochód ciężarowy oraz naczepę i wydatkowanych na naprawę lub zakup nowych takich samych środków trwałych.
Zarówno niewielkie firmy z grupy MŚP, jak i duże przedsiębiorstwa oraz międzynarodowe korporacje są zobowiązane dbać o dokumenty księgowe, w szczególności nadzorować, aby były prawidłowo przechowywane.
Na przełomie roku przedsiębiorcy mają do wykonania wiele zadań, przede wszystkim księgowych. Jest to także czas na podsumowania i na podjęcie działań, które mogą usprawnić funkcjonowanie firmy.
W przyszłym roku dodatek podatkowo-rachunkowy zmieni tytuł i pojawią się w nim nowe stałe rubryki, m.in. poradnik dla biur rachunkowych, poradnik dla małej firmy oraz porady ekspertów.
Procedura ustalania odpisu aktualizującego wycenę aktywów spowodowanego utratą przez nie wartości obejmuje m.in. ustalenie takiego odpisu w odniesieniu do aktywów wypracowujących korzyści ekonomiczne pojedynczo.
Nowe obowiązki dotyczące prowadzenia ksiąg przy użyciu programów komputerowych i przesyłania ich organowi podatkowemu w formie plików elektronicznych (JPK) zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 r. i na początek obejmą największych podatników CIT.
Firma audytorska oraz badana jednostka mają ten sam cel – sporządzenie sprawozdania finansowego zgodnego z przepisami i wydanie sprawozdania z badania zawierającego opinię bez zastrzeżeń. Zgodna współpraca pozwoli ten cel osiągnąć.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas