Płatnik musi stosować 50-proc. koszty u pracowników twórczych

Podatnik może uwzględnić w zeznaniu rocznym 50-proc. koszty od wynagrodzenia za pracę twórczą, nawet jeśli płatnik nie zrobił tego w trakcie roku. Jeśli jednak zgodnie z ustawą o PIT, pracownikowi mogły być uwzględnione takie koszty uzyskania przychodu od wynagrodzenia za pracę twórczą, bo tworzył utwory, to płatnik powinien je zastosować.

Publikacja: 02.10.2017 06:00

Płatnik musi stosować 50-proc. koszty u pracowników twórczych

Foto: 123RF

Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 24 maja 2017 r. (2461-IBPB-2-2.4511.177.2017.1.HS).

Podatnik był zatrudniony w firmie inżyniersko-projektowej na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy. Projekty były realizowane przy wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia nabytego podczas studiów i wykonywanej dotychczas pracy, z zaznaczeniem, że każdy projekt posiadał istotny element koncepcyjny. Projekty wykazywały cechy niepowtarzalności i stanowiły utwór w rozumieniu definicji z ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Prawa autorskie do dzieł tworzonych przez podatnika w ramach obowiązków służbowych były przenoszone na rzecz pracodawcy. Ponadto, pracodawca prowadził ewidencję czasu pracy, na podstawie której można określić ile godzin w danym miesiącu podatnik poświęcał na pracę twórczą. W konsekwencji, na podstawie ewidencji czasu pracy można odpowiednio przypisać wynagrodzenie odnoszące się do działalności twórczej.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Ważny wyrok TSUE. Rekompensata za straty spółki bez podatku VAT
Podatki
Koszty wynagrodzeń mogą dać korzyść wiele razy. Przyjazna podatnikom interpretacja
Podatki
Fiskus odpuści odsetki za czas kontroli. To spełnienie postulatu deregulacji
Podatki
Rząd chce odroczyć obowiązek raportowania ESG
Podatki
Firma nie będzie musiała publikować strategii. Sprzątanie pozostałości Polskiego Ładu
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku