Na naprawy gwarancyjne tworzy się rezerwy na zobowiązania

Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów dotyczące przewidywanych przyszłych kosztów nieodpłatnej reperacji lub wymiany rzeczy na nową wykazywane są w bilansie jako rezerwy na zobowiązania.

Publikacja: 12.07.2017 06:40

Na naprawy gwarancyjne tworzy się rezerwy na zobowiązania

Foto: Rzeczpospolita

Gwarancja jest zobowiązaniem gwaranta (sprzedawcy, producenta) do naprawy w przypadku, gdyby w ciągu trwania okresu gwarancyjnego zbyta rzecz okazała się wadliwa. Ma ona charakter fakultatywny (jej udzielenie nie jest obowiązkiem zbywcy lub wytwórcy rzeczy). Niemniej jednak gwarancja może być postrzegana jako składnik strategii marketingowej przedsiębiorcy, determinujący konkurencyjność jego oferty, a w efekcie mający wpływ na poziom realizowanej sprzedaży. Gwarancja może oddziaływać również na kształtowanie wizerunku firmy-gwaranta – jako rzetelnego kontrahenta, oferującego towary (produkty) wysokiej jakości, który bezpłatnie je naprawi w przypadku ich potencjalnej wadliwości, zapewniając w ten sposób swoim klientom możliwość korzystania bez zakłóceń z oferowanych przez siebie dóbr (zwłaszcza gdy są one przeznaczone do długotrwałego użytku).

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Fiskus odpuści odsetki za czas kontroli. To spełnienie postulatu deregulacji
Podatki
Rząd chce odroczyć obowiązek raportowania ESG
Podatki
Firma nie będzie musiała publikować strategii. Sprzątanie pozostałości Polskiego Ładu
Podatki
Więcej uprawnień dla kontrolowanych firm. Złożą deklarację i częściową korektę
Podatki
Limit zwolnienia z VAT będzie wyższy w 2026 r. To element deregulacji
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku