VAT marża: TSUE zdecyduje o opodatkowaniu zaliczek od usług turystycznych

16 lutego br. NSA skierował do Trybunału Sprawiedliwości UE pytanie prejudycjalne o obowiązek rozliczania przez biura podróży VAT od zaliczek od klientów na poczet przyszłych usług. Na odpowiedź TSUE branża może poczekać nawet kilka lat.

Aktualizacja: 24.02.2017 16:11 Publikacja: 24.02.2017 15:48

VAT marża: TSUE zdecyduje o opodatkowaniu zaliczek od usług turystycznych

Foto: 123RF

Sprawa dotyczyła krakowskiego biura podróży Skarpa Travel sp. z o.o., które podjęło spór z organem podatkowym w zakresie właściwego sposobu ustalenia momentu opodatkowania zaliczek uzyskiwanych od klientów według szczególnej procedury VAT marża, przewidzianej dla usług turystycznych. Zdaniem organu, w takim przypadku podatnik zobowiązany jest rozliczyć podatek już w momencie otrzymania zaliczki, na podstawie marży obliczonej w oparciu o prognozowane przychody i koszty związane z realizacją świadczenia turystycznego. Odmienne stanowisko zajmowało biuro, wskazując, że w momencie otrzymania zaliczki od klienta nie jest w stanie jednoznacznie określić wartości marży podlegającej opodatkowaniu. Dlatego otrzymana zaliczka powinna zostać podatkowo rozliczona dopiero po realizacji konkretnego świadczenia turystycznego, w ramach marży obliczonej na podstawie rzeczywistych danych dotyczących usługi.

Pozostało 91% artykułu

Świąteczna oferta

PRO.RP.PL za 39 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Podatki
Czy Wigilię rozliczymy w podatkowych kosztach? Może być problem
Podatki
„Jak przygotować się do kontroli skarbowej?”. Bezplatny webinar "Rzeczpospolitej"
Podatki
Rząd porządkuje VAT i akcyzę. Auta demonstracyjne, sprzedawcy gazu oraz energii i nie tylko
Podatki
Obecne pliki JPK okazały się drogą donikąd? "Efekty cyfryzacji ksiąg dopiero za kilka lat"
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Podatki
Zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców od 2025 i 2026 roku. Co trzeba o nich wiedzieć?
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką