Do końca stycznia 2017 r. zostanie przedłużony termin na przesłanie rejestrów VAT do organów skarbowych. Dotyczy to jednak wyłącznie podatników z sektora finansów publicznych lub wykonujących zadania publiczne.Tak przewiduje projekt rozporządzenia ministra finansów.
Jeśli zmienione rozporządzenie wejdzie w życie, sektor publiczny otrzymałby pięć dodatkowych miesięcy na dostosowanie systemów informatycznych do wymaganego przekazania kluczowej informacji z punktu widzenia uszczelnienia systemu podatkowego. Udogodnienie dotyczyłoby m.in. organów administracji rządowej, jednostek samorządu terytorialnego i samorządowych jednostek oraz zakładów budżetowych, podmiotów leczniczych i szkół będących zarejestrowanymi podatnikami VAT.
Wprowadzenie obowiązku sporządzania i przesyłania administracji skarbowej informacji o rozliczeniach podatkowych w formie jednolitego pliku kontrolnego (JPK) ma umożliwić bieżące wykrywanie nadużyć podatkowych i uszczelnić system podatkowy. Jedna z ośmiu struktur logicznych JPK zawiera ewidencję transakcji, na podstawie której sporządzane są deklaracje VAT.
Sektor publiczny miałby problem z przesłaniem rejestrów VAT w terminie
Informacje zawarte w tej części, dotyczące transakcji lipcowych i późniejszych, duzi podatnicy muszą przekazywać organom podatkowym bez ich wezwania w miesięcznych okresach. Terminy na przesłanie danych upływają 25. dnia kolejnego miesiąca.
Ministerstwo Finansów tłumaczy, że odroczenie do 31 stycznia 2017 r. terminu wysłania rejestru VAT w przypadku sektora publicznego nie wiąże się z ryzykiem nadużyć.
Potrzebę wprowadzenia przepisów przejściowych resort tłumaczy zgłaszanymi problemami z dostosowaniem do nowych wymogów. Podmioty te mają przesłać informacje za okres od lipca 2016 r. w terminie do końca stycznia 2017 r.
Obowiązek składania informacji o ewidencji będzie rozszerzony na mniejsze firmy od 2017 r. Od 2018 r. obowiązek ten obejmie wszystkich podatników VAT bez wyjątku, nawet firmy jednoosobowe.
Etap legislacyjny: konsultacje publiczne