Zamierzam otworzyć działalność gospodarczą w zakresie handlu obwoźnego (handel na targach i bazarach) i płacić podatek dochodowy według zasad ogólnych (skala podatkowa). Gdzie powinienem przechowywać podatkową księgę przychodów i rozchodów? – pyta czytelnik.

Odpowiedzi na pytanie czytelnika należy szukać w przepisach rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: rozporządzenie), które szczegółowo określa zakres obowiązków przedsiębiorcy związanych z prowadzeniem podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: księga).

Zgodnie z § 9 ust. 2 rozporządzenia księga oraz dowody, na podstawie których są w niej ewidencjonowane zapisy, musi znajdować się na stałe w miejscu wykonywania działalności lub miejscu wskazanym przez podatnika jako jego siedziba. Jeżeli przedsiębiorca zlecił prowadzenie księgi biuru rachunkowemu, to księga powinna się znajdować w miejscu wskazanym przez podatnika.

Zasadą jest zatem, że jeżeli podatnik samodzielnie prowadzi księgę, to powinna się ona znajdować na stałe w miejscu wykonywania działalności lub miejscu wskazanym przez podatnika jako jego siedziba.

Reguła...

Zasada ta nie dotyczy m.in. podatników prowadzących działalność w zakresie handlu obwoźnego.

Stosownie do § 9 ust. 6 rozporządzenia u podatników prowadzących działalność w zakresie handlu obnośnego i obwoźnego księga musi znajdować się w miejscu wykonywania działalności. Jeżeli podatnik prowadzi ewidencję przychodów, to w miejscu wykonywania działalności musi znajdować się co najmniej ta ewidencja.

Prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów samodzielnie w działalności w zakresie handlu obwoźnego, czytelnik powinien przechowywać księgę w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej. Powinien więc zabierać ją ze sobą na targi wi bazary, na których będzie prowadzić handel. Może to być niestety dość kłopotliwe.

...i wyjątek

Dlatego warto skorzystać z innej możliwości, jaką dają przepisy rozporządzenia, tj. w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej prowadzić tylko ewidencję przychodów.

W tej sytuacji czytelnik musiałby zabierać na targi i bazary tylko ewidencję przychodów, a podatkowa księga przychodów i rozchodów mogłaby być przechowywana w siedzibie podatnika. Jeżeli podatnik nie posiada zorganizowanego zakładu, to siedzibą może być miejsce jego zamieszkania >patrz ramka.

W formie broszury

Podatnik jest obowiązany zbroszurować ewidencję sprzedaży i kolejno ponumerować jej karty. Ewidencja powinna zawierać co najmniej następujące dane:

- numer kolejny wpisu,

- datę uzyskania przychodu nieudokumentowanego fakturami, rachunkami oraz

- kwotę tego przychodu (zob. § 8 ust. 2 rozporządzenia).

Uwaga! Przepisy rozporządzenia nie określają formalnego wzoru ewidencji. Może więc być ona prowadzona w zwykłym zeszycie. Powinna jednak spełniać powyższe warunki.

Paragon na potwierdzenie

Gdyby czytelnik ewidencjonował obrót za pomocą kasy fiskalnej, to nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przychodów. Na miejsce prowadzenia działalności zabierałby kasę fiskalną (do czego i tak jest zobligowany przepisami o VAT), a podatkowa księga przychodów i rozchodów byłaby także przechowywana w siedzibie podatnika.

Obowiązek prowadzenia ewidencji przychodów w miejscu wykonywania działalności nie dotyczy podatników, którzy ewidencjonują obrót przy zastosowaniu kas rejestrujących w rozumieniu przepisów ustawy o VAT (§ 8 ust. 3 rozporządzenia).

Gdy korzystamy z usług biura

Jeżeli prowadzenie księgi zostało zlecone biuru rachunkowemu, to księga oraz dowody księgowe muszą znajdować się w miejscu wskazanym przez podatnika.

Podatnik jest obowiązany w terminie siedmiu dni od dnia zawarcia umowy z biurem rachunkowym zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego, któremu zostało złożone zawiadomienie o prowadzeniu księgi, wskazując nazwę i adres biura oraz miejsce (adres) prowadzenia oraz przechowywania księgi i dowodów związanych z jej prowadzeniem (§ 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia).

Autor jest doradcą podatkowym

Adres z rejestru

Siedziba przedsiębiorstwa oznacza miejsce położenia przedsiębiorstwa wskazane w koncesji, zezwoleniu lub zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej albo w rejestrze przedsiębiorców, a w razie niedopełnienia tych obowiązków albo gdy działalność jest wykonywana bez posiadania zorganizowanego zakładu – miejsce zamieszkania osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. W przypadku spółek cywilnych osób fizycznych siedzibą przedsiębiorstwa jest siedziba spółki, a jeśli nie można ustalić siedziby spółki – miejsce zamieszkania jednego ze wspólników (zob. § 3 pkt 11 rozporządzenia). -

Przesunięcia między magazynami trzeba dokumentować dowodami wewnętrznymi

Przesunięcia towarów handlowych oraz materiałów podstawowych między zakładami należącymi do tego samego podatnika powinny być udokumentowane dowodami wewnętrznymi (dowody przesunięć). Dowody te sporządza się w dwóch egzemplarzach. Jeden przechowywany jest w zakładzie, z którego dokonano przesunięcia towaru lub materiału, a drugi – w zakładzie, w którym przyjęto te towary lub materiały (§ 9 ust. 4 rozporządzenia).

Dowody przesunięć powinny zawierać co najmniej następujące dane:

- numer kolejny wpisu,

- datę przesunięcia,

- nazwę towarów lub materiałów oraz

- ich ilość i wartość obliczoną według cen zakupu.

Jeżeli podatnik prowadzi jedną księgę dla przedsiębiorstwa wielozakładowego, a zakupione towary przekazuje tylko do jednego zakładu (oddziału), to nie ma obowiązku sporządzania dowodu przesunięć, pod warunkiem że na dowodzie zakupu poda nazwę zakładu, do którego przekazał te towary (§ 9 ust. 5 rozporządzenia). -