Korekta kosztów ciągle obowiązkowa

Firma, która umawia się z kontrahentem na długie terminy płatności, musi nadal korygować swoje rozliczenia. Ten wymóg zostanie zlikwidowany dopiero w przyszłym roku.

Publikacja: 10.09.2015 02:00

Korekta kosztów ciągle obowiązkowa

Foto: 123RF

Prowadzę firmę handlową. Niektórym kontrahentom płacę, zgodnie zresztą z umową, dopiero po kilku miesiącach. Do tej pory w takich sytuacjach wykreślałem koszty z podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Słyszałem jednak, że obowiązek korekty został zlikwidowany. Czy oznacza to, że nie muszę już jej robić? – pyta czytelnik.

Nowelizacja, która likwiduje uciążliwy dla przedsiębiorców obowiązek korekty kosztów, wejdzie w życie dopiero 1 stycznia 2016 r. Do tego czasu nic się w rozliczeniach nie zmienia. Czytelnik musi więc stosować obowiązujące aktualnie przepisy. Wynika z nich, że przedsiębiorca, który nie ureguluje kwoty wynikającej z faktury (albo innego dokumentu) w ciągu 30 dni od terminu płatności, musi zmniejszyć koszty. Jeśli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, to pomniejszenia dokonuje się z upływem 90 dni od zaliczenia tej kwoty do kosztów. Korekta powinna być robiona na bieżąco (czyli w miesiącu, w którym upłynął 30 lub 90-dniowy termin). Jeśli natomiast przedsiębiorca później ureguluje należność, to może ponownie zaliczyć ją do kosztów (też na bieżąco).

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Reklama
Podatki
Płacisz organizacji pracodawców za reklamę? To koszt bez limitu
Podatki
Kary umowne za opóźnienie w realizacji usługi co do zasady mogą być kosztem podatkowym. Wyrok NSA
Podatki
Piwo w kosztach firmy? Tylko bezalkoholowe
Podatki
Jak nie ma usługi, to nie będzie podatku. Ważny wyrok ws. VAT
Podatki
Sprzątanie po Polskim Ładzie. Na tę zmianę czekają spółki. Czy TSUE pomoże?
Reklama
Reklama