Reklama
Rozwiń

Korekta kosztów ciągle obowiązkowa

Firma, która umawia się z kontrahentem na długie terminy płatności, musi nadal korygować swoje rozliczenia. Ten wymóg zostanie zlikwidowany dopiero w przyszłym roku.

Publikacja: 10.09.2015 02:00

Korekta kosztów ciągle obowiązkowa

Foto: 123RF

Prowadzę firmę handlową. Niektórym kontrahentom płacę, zgodnie zresztą z umową, dopiero po kilku miesiącach. Do tej pory w takich sytuacjach wykreślałem koszty z podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Słyszałem jednak, że obowiązek korekty został zlikwidowany. Czy oznacza to, że nie muszę już jej robić? – pyta czytelnik.

Nowelizacja, która likwiduje uciążliwy dla przedsiębiorców obowiązek korekty kosztów, wejdzie w życie dopiero 1 stycznia 2016 r. Do tego czasu nic się w rozliczeniach nie zmienia. Czytelnik musi więc stosować obowiązujące aktualnie przepisy. Wynika z nich, że przedsiębiorca, który nie ureguluje kwoty wynikającej z faktury (albo innego dokumentu) w ciągu 30 dni od terminu płatności, musi zmniejszyć koszty. Jeśli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, to pomniejszenia dokonuje się z upływem 90 dni od zaliczenia tej kwoty do kosztów. Korekta powinna być robiona na bieżąco (czyli w miesiącu, w którym upłynął 30 lub 90-dniowy termin). Jeśli natomiast przedsiębiorca później ureguluje należność, to może ponownie zaliczyć ją do kosztów (też na bieżąco).

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Podatki
Płacisz organizacji pracodawców za reklamę? To koszt bez limitu
Podatki
Kary umowne za opóźnienie w realizacji usługi co do zasady mogą być kosztem podatkowym. Wyrok NSA
Podatki
Piwo w kosztach firmy? Tylko bezalkoholowe
Podatki
Jak nie ma usługi, to nie będzie podatku. Ważny wyrok ws. VAT
Podatki
Sprzątanie po Polskim Ładzie. Na tę zmianę czekają spółki. Czy TSUE pomoże?