Korekta kosztów ciągle obowiązkowa

Firma, która umawia się z kontrahentem na długie terminy płatności, musi nadal korygować swoje rozliczenia. Ten wymóg zostanie zlikwidowany dopiero w przyszłym roku.

Publikacja: 10.09.2015 02:00

Korekta kosztów ciągle obowiązkowa

Foto: 123RF

Prowadzę firmę handlową. Niektórym kontrahentom płacę, zgodnie zresztą z umową, dopiero po kilku miesiącach. Do tej pory w takich sytuacjach wykreślałem koszty z podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Słyszałem jednak, że obowiązek korekty został zlikwidowany. Czy oznacza to, że nie muszę już jej robić? – pyta czytelnik.

Nowelizacja, która likwiduje uciążliwy dla przedsiębiorców obowiązek korekty kosztów, wejdzie w życie dopiero 1 stycznia 2016 r. Do tego czasu nic się w rozliczeniach nie zmienia. Czytelnik musi więc stosować obowiązujące aktualnie przepisy. Wynika z nich, że przedsiębiorca, który nie ureguluje kwoty wynikającej z faktury (albo innego dokumentu) w ciągu 30 dni od terminu płatności, musi zmniejszyć koszty. Jeśli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, to pomniejszenia dokonuje się z upływem 90 dni od zaliczenia tej kwoty do kosztów. Korekta powinna być robiona na bieżąco (czyli w miesiącu, w którym upłynął 30 lub 90-dniowy termin). Jeśli natomiast przedsiębiorca później ureguluje należność, to może ponownie zaliczyć ją do kosztów (też na bieżąco).

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Subskrybuj
gazeta
Podatki
Czy polski oddział zagranicznej firmy musi mieć osobny NIP? Sąd odpowiedział
Podatki
Ważny wyrok TSUE. Rekompensata za straty spółki bez podatku VAT
Podatki
Koszty wynagrodzeń mogą dać korzyść wiele razy. Przyjazna podatnikom interpretacja
Podatki
Projekt: fiskus odpuści odsetki za czas kontroli. To spełnienie postulatu deregulacji
Podatki
Rząd chce odroczyć obowiązek raportowania ESG
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku