Już na początku kwietnia rozwieją się wątpliwości, czy i jakiej akcyzie podlegają niektóre towary. Stanie się tak za sprawą wydania pierwszych Wiążących Informacji Akcyzowych (WIA), wyjaśniających, jak klasyfikować dane wyroby do celów wymiaru podatku akcyzowego.

Jak poinformowała Izba Celna we Wrocławiu, której zadaniem jest wydawanie WIA, do tej pory wpłynęło do niej 21 wniosków w tej sprawie.

Najwięcej, bo aż dziesięć, dotyczy napojów alkoholowych. W ośmiu podatnicy pytają o wyroby energetyczne (tak ustawa akcyzowa określa głównie paliwa), a w trzech o samochody.

– Przewidywany termin wydania pierwszej WIA to przełom marca i kwietnia – napisała nam Barbara Basista, dyrektor Izby.

Zdaniem Anny Wibig, doradcy podatkowego w Deloitte, o wydanie tych dokumentów stara się stosunkowo mało podatników, ponieważ istnieją zaledwie od dwóch miesięcy.

Reklama
Reklama

– Spodziewam się, że wniosków będzie przybywać i będą dotyczyły również innych rodzajów wyrobów akcyzowych, np. petrochemii – przewiduje ekspertka.

Kolejną grupą towarów, które budzą wiele wątpliwości, jak je klasyfikować, są wyroby tytoniowe i susz tytoniowy.

– Warto rozważyć skorzystanie z dobrodziejstwa WIA, jednak przed złożeniem wniosku należy przeanalizować procedurę ubiegania się o nią i dobrze się do tego przygotować – sugeruje Anna Wibig.

Przepisy o WIA są częścią ustawy o podatku akcyzowym. Zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2015 r. Każdy zainteresowany może otrzymać taką informację w ciągu trzech miesięcy od złożenia wniosku. Jeżeli wydanie WIA wiąże się z przeprowadzeniem specjalistycznych badań laboratoryjnych, wnioskodawca ponosi ich koszty.

WIA ma moc wiążącą dla organów podatkowych (a konkretnie – celnych) w sprawie podmiotu, na rzecz którego została wydana. Dokument ten nie działa wstecz, a więc obowiązuje tylko od daty wydania.

Kto nie zgadza się z treścią WIA, może się odwołać od decyzji o jej wydaniu do Izby Celnej w Warszawie, a w razie niepowodzenia takiej akcji – zaskarżyć ją do sądu administracyjnego.

Przepisy o Wiążącej Informacji Akcyzowej wprowadzono przede wszystkim w celu wyjaśniania wątpliwości, jak klasyfikować pojawiające się na rynku nowe towary, które nie zostały dostatecznie dokładnie zdefiniowane w przepisach akcyzowych ani w Nomenklaturze Scalonej. Dotychczas w wielu spornych przypadkach podatnicy próbowali przedstawiać organom celnym opinie klasyfikacyjne urzędów statystycznych albo Wiążące Informacje Taryfowe wydawane przez władze celne Polski i innych krajów Unii Europejskiej. Urzędy celne twierdziły jednak – nie bez formalnej racji – że do celów wymiaru akcyzy w obrocie krajowym albo wewnątrzunijnym takie dokumenty nie mają zastosowania.

Wiażące Informacje Akcyzowe prawdopodobnie będą przydatne w przypadkach przywozu samochodów z Unii Europejskiej. Dziś w całym kraju trwają setki sporów podatników z celnikami, dotyczących np. klasyfikacji pikapów. Pojazdy te nie zawsze spełniają bowiem wymogi pojazdu ciężarowego, wolnego od akcyzy.