W tym roku termin składania PIT-8c, czyli informacji o przychodach z innych źródeł, niektórych stypendiów i kapitałów pieniężnych, upływa 2 marca. Podmioty wystawiające PIT-8c dla więcej niż pięciu podatników muszą przesłać ją fiskusowi w formie elektronicznej z użyciem tzw. bezpiecznego podpisu. Do końca stycznia można było składać ten dokument w formie papierowej, ale tylko dla mniej niż pięciu podatników.

Obowiązek wystawienia PIT-8c mają m.in. firmy, które wręczyły klientom podarunki i nagrody w konkursach, oraz podmioty, które ufundowały stypendia dla uczniów lub studentów.

– Katalog przychodów, które należy wykazać w PIT-8c, jest bardzo szeroki. Firmy organizują coraz więcej akcji promocyjnych, by przyciągać klientów. Coraz częściej dochodzi w związku z tym do sporów z fiskusem – mówi prawnik Michał Brzeziński.

Zwolnienie z daniny

Przykładem jest sprawa rozpatrywana ostatnio przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. III SA/Wa 1987/14). Skargę złożyła agencja marketingowa, która na zlecenie różnych firm prowadzi akcje promujące ich wyroby. Klienci, którzy okażą np. opakowanie po produkcie danej firmy, otrzymują upominek o wartości do 200 zł.

Izba Skarbowa w Warszawie uznała w interpretacji (nr IPPB2/415-787/12-2/MG), że agencja powinna wystawiać klientom PIT-8c, gdyż upominki te, niezależnie od ich wartości, są przychodem z innych źródeł. Sąd uznał jednak, że prezenty do 200 zł stanowią nieodpłatne świadczenie, które jest zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT. Agencja nie musi wystawiać informacji, a klienci nie muszą się rozliczać.

Reklama
Reklama

Banki i uczelnie

Rośnie też liczba sporów dotyczących organizowanych przez banki akcji promocyjnych typu cashback. Polegają one m.in. na tym, że klient korzystający z karty kredytowej uzyskuje prawo do zakupu innego towaru, np. komputera, z rabatem. Fiskus chce PIT od kwoty upustu, nawet jeśli klient z niego nie skorzystał.

WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 993/14) uznał, że premie do 760 zł wypłacane jednorazowo przez bank osobom fizycznym są zwolnione z daniny na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT jako nagrody w sprzedaży premiowej.

Często PIT-8c wystawiają też studentom uczelnie w związku ze zwolnieniem ich z zapłaty części lub całości czesnego. Fiskus zgadza się jednak, że jeśli powodem zwolnienia jest trudna sytuacja materialna studenta, to nie płaci on daniny (nr IPPB4/415-492/14-2/MS1). Uczelnia nie musi też wystawiać PIT-8c, jeśli z obniżki, np. za kolejny etap edukacji, mogą skorzystać wszyscy (nr IBPBII/1/ 415-865/14/BJ).

Grzegorz Grochowina - menedżer w firmie doradczej KPMG w Polsce

Przedsiębiorcy i banki organizujące różnego rodzaju akcje promocyjne, np. konkursy i rabaty, coraz częściej podważają zasadność wystawiania PIT-8C. Jest to dla nich nie tylko obciążenie administracyjne, ale przede wszystkim ryzyko pogorszenia relacji z klientami. Tymczasem podejście fiskusa jest bardzo restrykcyjne i nieczęsto zgadza się on na zwolnienie tego rodzaju świadczeń z podatku. Warto jednak, by firmy dochodziły swoich racji przed sądami, te często przyznają rację podatnikom. Podmioty wystawiające PIT-8C powinny też pamiętać o nowych zasadach. W większości muszą przesłać je do urzędu skarbowego w formie elektronicznej.