Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu z 14 sierpnia 2014 r. (ILPB2/415-612/14-2/AJ).

Sprawa dotyczyła spółki, która na skutek zmiany strategii biznesowej zdecydowała się na redukcję zatrudnienia. W celu złagodzenia skutków utraty pracy zaproponowała zwalnianym pracownikom udział w programie tzw. outplacementu, kierowanym do kadry menedżerskiej (program indywidualny), oraz do pozostałych pracowników (program grupowy). Program był realizowany przez podmiot zewnętrzny i został opłacony przez spółkę. W jego ramach odbywały się warsztaty, seminaria oraz sesje z trenerami kariery, mające na celu poszerzenie wiedzy uczestników o aktualnym rynku pracy, zaproponowanie sposobu profesjonalnej prezentacji kompetencji oraz przekazanie informacji na temat własnych inicjatyw gospodarczych (np. poprzez warsztaty przedsiębiorczości).

Spółka zamierzała wdrożyć i przeprowadzić program outplacementu w trakcie okresu wypowiedzenia umowy o pracę. Nie mogła jednak wykluczyć sytuacji, w której część programu odbędzie się już po rozwiązaniu stosunku pracy. Spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy wartość świadczenia otrzymywanego przez pracowników z tytułu udziału w programie outplacementu jest dla nich przychodem  z tytułu nieodpłatnego świadczenia (a więc podlegającym PIT), zwolnionym z podatku na mocy art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy. Drugie pytanie spółki dotyczyło sytuacji, w której program lub jego część będzie realizowany już po rozwiązaniu stosunku pracy z daną osobą. W opinii spółki, w tym przypadku znajdzie zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 118 ustawy o PIT, co oznacza, że od podatku jest zwolniona także wartość świadczeń realizowanych w ramach programu outplacementu przyznanych po rozwiązaniu z pracownikiem stosunku pracy (do sześciu miesięcy po rozwiązaniu stosunku pracy).

Uzasadniając własne stanowisko, spółka wskazała, że analiza przepisów ustawy o PIT prowadzi do wniosku, że udział w programie outplacementu stanowi przychód opodatkowany tym podatkiem, jednak tylko dla tych osób, które wyraziły zgodę na uczestnictwo. Sama możliwość wzięcia udziału w programie nie generuje zatem przychodu opodatkowanego PIT. Jednocześnie spółka wskazała, że dla osób faktycznie uczestniczących w programie, pomimo powstania przychodu, zastosowanie znajdzie zwolnienie, którego podstawa prawna będzie zależna od ram czasowych uczestnictwa – czy będzie ono miało miejsce przed (w trakcie okresu wypowiedzenia), czy już po rozwiązaniu stosunku pracy.

Organ podatkowy uznał to stanowisko za prawidłowe.

Reklama
Reklama

Komentarz eksperta

Aleksandra Bembnista, starsza konsultantka w dziale prawnopodatkowym PwC

Zmiana strategii biznesowej spółki niejednokrotnie łączy się z koniecznością redukcji zatrudnienia. W celu złagodzenia skutków utraty pracy i ułatwienia pozyskania kolejnej, pracodawcy mogą zaproponować pracownikom udział w programie tzw. outplacementu. W praktyce zarządzania zasobami ludzkimi przyjmuje się, że jest to system łagodnych zwolnień, powiązany z programem wsparcia dla pracowników. Z punktu widzenia pracowników zjawisko to jest niewątpliwie korzystne i pożądane, jednak powstaje pytanie o podatkowe konsekwencje zapewnienia kompleksowych świadczeń związanych z outplacementem pod kątem powstania przychodu w PIT. Z całą pewnością bowiem pracownik otrzymuje od pracodawcy konkretną korzyść.

W komentowanej interpretacji organ podatkowy podzielił stanowisko podatnika, wskazując, ze na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o PIT wolna od podatku jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Do tych odrębnych przepisów niewątpliwie można zaliczyć regulacje ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Z kolei art. 21 ust. 1 pkt 118 ustawy o PIT wprost przewiduje zwolnienie z podatku wartości m.in. świadczeń nieodpłatnych otrzymanych na postawie tej ustawy. Oznacza to, że przesłanki skorzystania ze zwolnienia zostały w obu przypadkach spełnione, gdyż instytucja outplacementu – pomimo braku jej uregulowania w obowiązujących przepisach – utożsamiana jest z regulacją art. 35 ustawy o promocji zatrudnienia, który wymienia jako usługi rynku pracy: pośrednictwo pracy, poradnictwo zawodowe informacja zawodowa, pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy, oraz organizację szkoleń.

Komentowana interpretacja wpisuje się w dominującą linię (w ten sposób wypowiedziała się m.in. Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 21 sierpnia 2014 r., IPPB2/415-380/14-4/MG, a także Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 27 lutego 2014 r., IPTPB1/415-715/13-4/AG).

Na marginesie warto wskazać, że organy podatkowe są również jednomyślne co do prawa podatnika do zaliczenia wydatków na nabycie usług outplacementu w poczet kosztów podatkowych, ze względu na ich związek z polityką personalną pracodawcy, „prowadzoną w celu optymalizacji jakości i efektywności pracy, co ma niewątpliwy wpływ na działanie spółki i jej przychody" (tak interpretacja  Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 sierpnia 2014 r., ILPB3/423-222/14-3/JG, podobnie stwierdziła m.in. Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 23 lipca 2014 r., IPPB5/423-443/14-4/IŚ). Uzasadniony wydaje się więc pogląd, że zapewnienie pracownikom wsparcia w postaci „łagodnego odejścia" z pracy nie powinno wywoływać zarówno po stronie pracodawcy, jak i pracownika, negatywnych konsekwencji podatkowych.