Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z 25 czerwca 2014 r. (IBPP4/443-124/14/BP).
Z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej wystąpiła szkoła podstawowa – finalny nabywca gazowy, która dla celów prowadzonej działalności nabywa od pośredniczącego podmiotu gazowego gaz ziemny, korzystając ze zwolnienia od podatku akcyzowego w tym zakresie jako podmiot systemu oświaty.
Dodatkowo szkoła zawarła ze spółdzielnią socjalną umowę najmu dotyczącą części powierzchni użytkowej budynku szkoły w celu prowadzenia przez spółdzielnię stołówki szkolnej dla uczniów. Spółdzielnia poinformowała szkołę, że na terenie wynajmowanej powierzchni będzie prowadzić działalność pożytku publicznego. Jednocześnie strony najmu ustaliły, że spółdzielnia będzie płacić szkole należności z tytułu zużycia przez spółdzielnię gazu ziemnego na podstawie zamontowanego w wynajmowanych pomieszczeniach sublicznika.
W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym szkoła wystąpiła do organu podatkowego z pytaniem, czy w związku z obciążaniem spółdzielni kosztami zużycia gazu dla celów opałowych przez wnioskodawcę na podstawie wskazań sublicznika wnioskodawca jest zobowiązany do naliczania i zapłaty wyliczonego podatku akcyzowego.
W ocenie wnioskodawcy nie jest on zobowiązany do naliczania oraz zapłaty podatku akcyzowego w związku ze zużyciem przez spółdzielnię gazu dla celów opałowych oraz zapłaty ?z tego tytułu przez spółdzielnię należności według wskazań zamontowanego przez wnioskodawcę sublicznika. Uzasadniając swoje stanowisko, wnioskodawca wskazał, że spółdzielnia prowadzi działalność pożytku publicznego i w konsekwencji również korzysta ze zwolnienie od akcyzy.
Organ podatkowy uznał, że ?w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe. Stwierdził, że odsprzedaż przez szkołę na rzecz spółdzielni gazu ziemnego nabytego w ramach zwolnienia od podatku akcyzowego przewidzianego dla podmiotów systemu oświaty jest użyciem gazu do celów innych niż opałowe i nie powinna korzystać ze zwolnienia. Dodatkowo organ zaznaczył, że szkoła, chcąc uniknąć zapłaty podatku od całości nabywanego gazu (zarówno gazu, który następnie zostanie przez nią zużyty, jak i gazu, który odsprzedaje ona na rzecz spółdzielni), powinna zarejestrować się jako pośredniczący podmiot gazowy (dalej: PPG). Pozwoli jej to na skorzystanie ze zwolnienia zarówno w zakresie gazu zużywanego w ramach prowadzonej działalności jednostki systemu oświaty, jak i gazu odsprzedawanego do spółdzielni, która jako finalny nabywca gazowy będzie korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego jako organizacja pożytku publicznego.
Komentarz eksperta
Adam? Kacprzycki konsultant ?w Zespole ?ds. Podatków Pośrednich ?Działu Prawno-podatkowego PwC
Należy się zgodzić ze stanowiskiem organu podatkowego.
W przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również użycie przez finalnego nabywcę gazowego (dalej: FNG) wyrobów gazowych do celów innych ?niż opałowe w przypadku gdy wyroby ?te zostały nabyte w ramach zwolnienia od akcyzy. W konsekwencji szkoła, ?nie zużywając całości nabytych wyrobów na cele zwolnione (w ramach działalności jako jednostka systemu oświaty), powinna być zobowiązana ?do nabywania dalej odsprzedawanych wyrobów wraz z zapłaconą akcyzą. ?W przedmiotowej sprawie bez znaczenia pozostaje to, że nabywcą wyrobów gazowych odsprzedawanych przez szkołę jest organizacja ?prowadząca działalność pożytku publicznego, dla której przewidziane jest również zwolnienie od podatku akcyzowego.
Organ słusznie zauważył, że wnioskodawca, chcąc uniknąć zapłaty ?w zakresie całości nabywanego ?gazu, powinien zarejestrować się jako PPG. Po uzyskaniu takiego statusu sprzedaż gazu dla szkoły nie powinna podlegać opodatkowaniu akcyzą. Dopiero w przypadku jego zużycia przez szkołę lub sprzedaży tego gazu FNG szkoła powinna rozliczyć akcyzę. W analizowanym stanie faktycznym szkoła, posiadając taki status, nie powinna być zobowiązana do zapłaty akcyzy, gdyż w zakresie każdej ?z wykonywanych czynności powinna być uprawniona do skorzystania ze zwolnienia.
Należy jednak podkreślić, że uzyskanie statusu PPG będzie obligowało szkołę do prowadzenia ewidencji wyrobów gazowych, która powinna spełniać wymogi określone szczegółowo ?w przepisach ustawy akcyzowej. Należy jednak zauważyć, że niedopełnienie obowiązku prowadzenia stosownej ewidencji nie powinno powodować negatywnych skutków na gruncie przepisów akcyzowych. Może jednak prowadzić do pociągnięcia pracowników danego podmiotu odpowiadających za kwestie podatkowe do odpowiedzialności karnej skarbowej.