Wielu podatników, także przedsiębiorców, z dystansem podchodzi do składania rocznych rozliczeń przez Internet. Czy mają powody, żeby się czegoś obawiać?

Zbigniew Maciej Szymik: Z moich doświadczeń wynika, że rozliczenia elektroniczne nie nastręczają trudności. Należy oczywiście wcześniej pobrać ?ze strony MF interaktywny formularz PDF i specjalne oprogramowanie (tzw. wtyczkę) pozwalające na wysyłkę gotowego formularza. Wtyczka co roku jest aktualizowana. ?Kto nie posługuje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, powinien mieć pod ręką swój ubiegłoroczny PIT. Wykazana w nim kwota przychodu za 2012 rok jest – oprócz numeru NIP lub PESEL – kodem identyfikującym podatnika, swoistym rodzajem podpisu. Samo wypełnienie elektronicznego formularza ?jest nawet łatwiejsze, niż ?w przypadku formularza tradycyjnego. System pomaga np. we wpisaniu właściwego urzędu skarbowego i sam sumuje wpisane kwoty tam, gdzie to jest potrzebne.

W historii systemu elektronicznych rozliczeń zdarzały się jednak awarie. ?Co zrobić, gdy system nie przyjmie wysłanego rozliczenia?

Wtedy system na ogół wysyła komunikat o tym, że nie przyjmuje zeznania mimo jego formalnej poprawności. ?Jeśli taka awaria się zdarzy, ?to po otrzymaniu komunikatu ?o nieprzyjęciu zeznania warto zrobić tzw. zrzut ekranu, ?by go zachować. W ten sposób można udowodnić, że ?w terminie podjęto próbę złożenia zeznania, ale niezależne od podatnika okoliczności nie pozwoliły mu na wywiązanie się ?z obowiązku. W praktyce ?mojej kancelarii zdarzyła się sytuacja, gdy pracująca ulicy koparka uszkodziła kabel ?i straciliśmy dostęp do Internetu w momencie elektronicznej wysyłki kilkudziesięciu deklaracji klientów w ostatnim dniu przed terminem . Jednak udowodniliśmy, że opóźnienie nie zdarzyło się z naszej winy. Ani my, ani nasi klienci nie spotkaliśmy się z szykanami ?ze strony władz skarbowych.

Co należy zrobić, by upoważnić biuro rachunkowe czy doradcę podatkowego do składania deklaracji w imieniu podatnika?

W tym celu należy wypełnić specjalny formularz UPL-1, czyli upoważnienie ?dla pełnomocnika do podpisywania deklaracji ?w formie elektronicznej. ?Ten formularz, choć dotyczy rozliczeń elektronicznych, ?ma formę papierową. Trzeba ?w nim określić pełnomocnika, wskazać swoje dane ?i dostarczyć do urzędu skarbowego. Wówczas podatnik po prostu dostarcza wszystkie dane do sporządzenia rocznego zeznania swojemu pełnomocnikowi, a ten wysyła zeznanie elektroniczne, podpisując się własnym kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Odwołanie takiego pełnomocnictwa następuje za pomocą formularza OPL-1. Kto nie chce składać takiego formularza ?np. ze względu na brak czasu, powinien zaufać doradcy podatkowemu i ujawnić mu swój przychód za poprzedni rok podatkowy. Ta kwota będzie służyła do podpisania zeznania. Oczywiście obowiązuje nas tajemnica zawodowa. Nasz klient może mieć pewność, że nikt się ?o wysokości jego przychodów nie dowie.

—rozmawiał Paweł Rochowicz