Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w wyroku z 14 stycznia 2014 r. (I SA/Bd 936/13).

Przedmiotem działalności spółki komunalnej jest dostawa ciepła do lokali mieszkalnych i obiektów użyteczności publicznej. Spółka zamierza przejść z ogrzewania gazowego na węglowe. Pierwszy zakup wyrobów węglowych, jak również pierwsza sprzedaż ciepła powstałego w wyniku zużycia węgla nastąpiły w 2013 r. Spółka zapytała, czy w przypadku gdy udział zakupu wyrobów węglowych w stosunku do wartości produkcji sprzedanej wyniesie w 2013 r. ponad 10 proc., będzie mogła być zidentyfikowana jako zakład energochłonny do celów opałowych i tym samym nabyte wyroby węglowe będą zwolnione od akcyzy już w tym roku.

Organ podatkowy wskazał, że spółka nie może być zwolniona od akcyzy ?w 2013 r., gdyż dopiero w tym roku rozpoczęła działalność związaną ze zużywaniem wyrobów węglowych do celów grzewczych. Dodał, że na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów ?w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2013, obliczenia udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej spółka będzie mogła dokonać najwcześniej za rok 2014. W przypadku osiągnięcia odpowiedniego udziału procentowego zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej będzie mogła korzystać ze zwolnienia od akcyzy od 1 stycznia 2015 r.

Spółka wniosła skargę do WSA ?w Bydgoszczy, który uchylił interpretację. Sąd zgodził się z organem, że spółka nie jest uprawniona do skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego ?w roku 2013 r. Nie spełniła bowiem warunku w zakresie ustalenia procentowego udziału zakupu wyrobów węglowych do wartości produkcji sprzedanej ?w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy akcyzowej. Wskazany w tym przepisie udział odnosi się, w stanie faktycznym sprawy, do roku 2012, gdyż ten rok poprzedza rok 2013. Jednak organ podatkowy stwierdzając, że spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego dopiero od 1 stycznia 2015 r., ponieważ obliczenia udziału zakupu wyrobów gotowych w wartości produkcji sprzedanej na podstawie przepisów o statystyce publicznej będzie mogła dokonać najwcześniej za rok 2014, naruszył art. 31a ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 31a ust. 7 tej ustawy.

—Piotr Wysocki, współpracownik Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte

Joanna ?Brylowska, konsultantka w Deloitte Doradztwo Podatkowe ?sp. z o.o. ?(biuro w Krakowie)

Komentowane orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy zasługuje na pełną aprobatę. Ustawa wyraźnie wskazuje, że dla możliwości zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego kluczowy jest udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej (tzw. współczynnik energochłonności) w roku poprzedzającym. Dodatkowo ustawa o podatku akcyzowym w żadnym miejscu nie odwołuje się do ustawy o statystyce publicznej bądź do wydanego na jej podstawie rozporządzenia.  Tym samym, w komentowanym przypadku sąd administracyjny słusznie wskazał, że nie ma podstaw do zawężenia przez organ możliwości zastosowania zwolnienia poprzez odwołanie się do przepisów ?z zakresu statystyki publicznej.

Orzeczenie to nie oznacza jednak końca trudności podatników chcących skorzystać ze zwolnienia od akcyzy przewidzianego dla zakładów energochłonnych wykorzystujących zarówno wyroby węglowe, jak i wyroby gazowe, gdzie przepisy odwołują się do analogicznych pojęć. Należy bowiem zauważyć, że również po wejściu w życie dwóch ostatnich nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym niewyjaśniona pozostała kwestia sposobu obliczania współczynnika energochłonności, którego osiągnięcie warunkuje możliwość skorzystania przez podatnika ze zwolnienia od akcyzy. Szczególne wątpliwości wśród podatników budzi zwłaszcza sposób obliczania wartości produkcji sprzedanej, gdyż w tym zakresie ustawa nie precyzuje, czy ustalając współczynnik energochłonności należy brać pod uwagę całość osiągniętych przychodów czy odpowiednio alokowane przychody uzyskane ze sprzedaży jedynie wybranych produktów lub usług.

Brak precyzyjnych zapisów w ustawie ?o podatku akcyzowym w praktyce prowadzi do tego, że w interpretacjach organów podatkowych i orzeczeniach sądów administracyjnych pojawiają się zdecydowanie odmienne, a nawet sprzeczne z sobą sposoby obliczania wskaźnika energochłonności. Organy wskazują m.in., że współczynnik energochłonności powinien zostać ustalony na podstawie:

Tymczasem zastosowanie każdej ?z ww. metod obliczeń może skutkować uzyskaniem odmiennego wskaźnika energochłonności. W konsekwencji może to uniemożliwić podatnikowi skorzystanie ?z komentowanego zwolnienia bądź może się wiązać z ryzykiem zakwestionowania przez organy podatkowe prawa do skorzystania z tego zwolnienia. Należy zatem bardzo szczegółowo i ostrożnie dokonywać weryfikacji czy wskazane zwolnienie dla podmiotów energochłonnych może mieć zastosowanie, a w niektórych przypadkach dążyć do uzyskania potwierdzenia prawidłowości przyjętego sposobu obliczenia współczynnika energochłonności w drodze indywidualnej interpretacji.