Podatnik prowadzący działalność gospodarczą, nabywając towary handlowe czy środki trwałe, ponosi koszty ich transportu do swojej siedziby. Zdarza się jednocześnie, że ponosi on również wydatki na transport sprzedawanego przez siebie towaru. Jak powinno wyglądać prawidłowe ujęcie tych wydatków w podatkowej księdze przychodów i rozchodów? ?W której kolumnie należy je ująć? – pyta czytelnik.
Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się często z dodatkowymi wydatkami związanymi z kosztami transportu. Dotyczy to głównie sytuacji, w której przedsiębiorcy zakupują towary handlowe do swojego sklepu, nabywają do swojego sklepu środek trwały (np. maszynę, którą trzeba dowieźć do siedziby firmy) czy zamawiają artykuły biurowe przez sklepy internetowe. Kolumna, w której te wydatki poniesione na transport są ujmowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, zależy od tego, czego ten transport dotyczy.
Środki trwałe
Gdy przedsiębiorca zakupi środek trwały, a dostarczenie tego środka trwałego będzie się wiązało koniecznością zapłaty za usługę transportową, to wówczas ten wydatek podniesie wartość początkową środka trwałego, który następnie zostanie zaliczony do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne (zgodnie ?z art. 22g ust. 3 ustawy o PIT).
Czynsze, opłaty, wyposażenie
Koszty transportu, które nie są związane z zakupem towarów handlowych ani środków trwałych, będą ujmowane w kolumnie 13 „Pozostałe wydatki". W kolumnie tej ujmuje się między innymi takie wydatki, jak: czynsz za lokal, opłaty za telefon, wydatki na zakup paliw, amortyzacja środków trwałych, wartość zakupionego wyposażenia itp.
Zakup i sprzedaż asortymentu
W przypadku kosztu transportu związanego ?z zakupem towarów handlowych, zgodnie z załącznikiem nr 1 – objaśnienia do podatkowej księgi przychodów i rozchodów do rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów ?i rozchodów (DzU nr 152, poz. 1475 ze zm.) wydatek należy wykazać w kolumnie 11 „Koszty uboczne zakupu". Jest ona przeznaczona do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, np. kosztów dotyczących transportu, załadunku i wyładunku, czy ubezpieczenia ?w drodze >patrz przykład.
W przypadku sprzedaży towaru handlowego, gdy to przedsiębiorca ponosi koszt transportu, a wydatek ten jest związany ze sprzedażą, koszt dostarczenia sprzedanego towaru będzie wykazany w kolumnie 13 księgi „Pozostałe wydatki".
Autor jest właścicielem firmy świadczącej usługi księgowe
Przykład
Jan Kowalski prowadzi działalność ?gospodarczą. Zajmuje się sprzedażą części samochodowych. Na terenie Wrocławia, gdzie prowadzi swój biznes, nabywcy nie płacą mu za transport (dostawa jest bezpłatna). Ma podpisaną umowę z kurierem, który na koniec miesiąca wystawia fakturę za dostarczone paczki. Pan Kowalski jest czynnym podatnikiem VAT.
W styczniu 2014 roku dokonał m.in. takich operacji gospodarczych:
1) faktura 45/2014 z 7 stycznia 2014 r: ?a) nabycie części samochodowych (drzwi, silniki, sprzęgła, lusterka): kwota netto 6000 zł, VAT 23 proc.: 1380 zł (do dalszej odsprzedaży)
b) usługa transportowa: kwota netto ?300 zł, VAT 23 proc.: 69,00 zł
2) faktura 89/01/14 z 17 stycznia ?2014 r.: (zamówienie przez sklep internetowy)
a) zakup artykułów biurowych (segregatory, papier pakowy, taśma, papier): kwota netto 500 zł, VAT 23 proc.: 115 zł
b) usługa transportowa: kwota netto ?20 zł, VAT 23 proc.: 4,60 zł
3) faktura 11/14 z 20 stycznia ?2014 r:
a) zakup regału na części ?samochodowe: kwota netto 8300 zł, ?VAT 23 proc.: 1909 zł
b) usługa transportowa: kwota ?netto 100 zł, VAT 23 proc.: ?23,00 zł
c) montaż regału: kwota netto 200 zł, ?VAT 23 proc.: 46,00 zł
4) faktura 12/sty/2014 z 31 stycznia 2014 r.:
a) usługa kurierska (za dostarczone przesyłki z firmy Jana Kowalskiego, ?na terenie Wrocławia): kwota ?netto 500 zł, VAT 23 proc.: 115 zł
Ujęcie zdarzeń gospodarczych ?w podatkowej księdze przychodów ?i rozchodów >patrz tabela.?W związku z nabyciem środka trwałego ?(poz. 3 przykładu) oraz dodatkową ?usługą transportu i montażu należy ustalić wartość początkową środka trwałego, która będzie podlegała zaliczeniu w koszty poprzez odpisy amortyzacyjne.
Wartość początkowa środka trwałego wynosi: 8600 zł (8300 + 100 +200).
W tym przypadku nie można ująć ?bezpośrednio w kosztach wydatku związanego z usługą transportu regału ?oraz jej montażu.