Otrzymaliśmy decyzję organu podatkowego. Decyzja ta nie jest dla nas zrozumiała, prawdopodobnie jest w niej również pomyłka – czeski błąd, ale nie jesteśmy pewni. Chcemy, aby fiskus wyjaśnił nam treść tej decyzji. Co zawrzeć w takim wniosku? – pyta czytelnik.

Zgodnie z art. 215 § 1 ordynacji podatkowej (dalej: o.p.) organ podatkowy może, z urzędu lub na żądanie strony, sprostować w drodze postanowienia błędy rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanej przez ten organ decyzji.

Oczywiste wady

Przepis ten odnosi się do takich wad decyzji czy postanowień, które mają oczywisty charakter. Sprostowaniu podlega więc jedynie oczywiste przeoczenie czy zastosowanie niewłaściwego słowa lub omyłka pisarska o charakterze elementarnym, które nie wpływają na treść i znaczenie prostowanej decyzji lub postanowienia. Ustawodawca nie określił definicji pojęcia „oczywista omyłka". Zgodnie z orzecznictwem sądowo-administracyjnym taką oczywistą omyłką mogą być w szczególności różnego rodzaju drobne błędy pisarskie, przeoczenia czy zły dobór słów (wyrok WSA w Gliwicach z 22 października 2013 r., I SA/Gl 1007/12).

Oczywista omyłka to błąd polegający na tym, że przez przeoczenie, niewłaściwy dobór słów czy też omyłkę pisarską w decyzji czy postanowieniu zostało wyrażone coś, co ?w sposób oczywisty i widoczny jest sprzeczne z myślą wyrażoną niedwuznacznie przez organ (wyrok NSA z 20 grudnia 2011 r., II FSK 1158/10).

Oczywistość omyłki powinna wynikać z natury samego błędu lub z porównania rozstrzygnięcia z uzasadnieniem, z treścią wniosku czy też innymi okolicznościami. Sprostowanie omyłki nie może doprowadzić do zmiany merytorycznej orzeczenia, czy ponownego rozstrzygnięcia sprawy w sposób odmienny od pierwotnego. Sprostowanie prowadzi do wyeliminowania z decyzji lub postanowienia drobnych błędów, które mogą być usunięte bez wpływu na treść rozstrzygnięcia zawartego w decyzji, a więc służy „kosmetycznemu" skorygowaniu formy decyzji bez wnikania w jej treść merytoryczną (postanowienie NSA z 24 lutego 2000 r., III/SA 761/99).

Gdy budzi wątpliwości

Na żądanie złożone przez stronę, organ podatkowy wydający decyzję wyjaśni w drodze postanowienia wątpliwości co do treści decyzji (art. 215 § 2 o.p.). Na takie postanowienie służy zażalenie. Przepis ten umożliwia usunięcie przez organ podatkowy niejasności co do treści decyzji. Taka niejasność co do zawartych w decyzji treści występuje wówczas, gdy decyzja ta jest sformułowana w sposób niejasny, budzący wątpliwości co do istoty rozstrzygnięcia, powodujący trudności w ustaleniu zakresu obowiązku bądź przysługującego uprawnienia (postanowienie NSA z 24 lutego 2000 r., III SA 761/99). W takiej sytuacji organ podatkowy powinien uczynić zadość żądaniu strony, ale tylko wtedy, gdy rzeczywiście istnieje potrzeba wyjaśnienia wątpliwości co do treści decyzji. Takie wyjaśnienie wątpliwości polega na swoistej wykładni, interpretacji użytych w decyzji niezrozumiałych lub niejasnych sformułowań czy pojęć (wyrok NSA z 10 października 2013 r., II FSK 2765/11). Chodzi więc o wyjaśnienie wątpliwości co do treści decyzji, co polega na objaśnieniu, jak organ wydający decyzję rozumiał jej sens i nie może wyjść poza treść dokonanego rozstrzygnięcia, ani też nie może stanowić jego uzupełnienia (wyrok NSA z 24 października 2012 r., I FSK 1567/11).

Wyjaśnienie takie nie może zmierzać do nowego rozstrzygnięcia ani też do uzupełnienia wydanego rozstrzygnięcia, chociażby o uzupełnienie bądź rozwinięcie stanu faktycznego zawartego w decyzji objętej żądaniem. Przepis ten nie może być wykorzystywany do kwestionowania zasadności merytorycznej treści decyzji, a tylko do jej objaśnienia i wskazania, jak organ rozumiał jej sens (wyrok WSA w Szczecinie z 26 lipca 2012 r., I SA/Sz 273/12).

Wzór wniosku o sprostowanie i o wyjaśnienie wątpliwości co do treści decyzji

Poznań, 16 grudnia 2013 roku

PPHU „Gwiazdeczka" Sp. z o.o.

ul. Sienkiewicza 2/11A

60-818 Poznań

NIP 663-55-61-883

Regon 1234562

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego ?    Urzędu Skarbowego

ul. Sienkiewicza 22

60-818 Poznań

Nr PVAT-4112/316-2013/MM

WNIOSEK

o sprostowanie i o wyjaśnienie wątpliwości co do treści decyzji

Na podstawie art. 215 § 1 i 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn. DzU z 2012 r., poz. 749 ze zm.) wnoszę o sprostowanie ?i o wyjaśnienie treści decyzji Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego ?Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 10 grudnia 2013 r. (PVAT-4112/316-2013/MM), otrzymanej przeze mnie 13 grudnia 2013 r.

Uzasadnienie

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu ?wydał 10 grudnia 2013 r. decyzję w zakresie podatku od towarów i usług ?za wrzesień 2013 r. Decyzję tę otrzymałam 13 grudnia 2013 r.

W powyżej wskazanej decyzji organ podatkowy w sposób błędny określił wysokość zaległości podatkowej, bowiem zamiast określenia wysokości ?w kwocie 369 zł, podał kwotę 396 zł (strona 3 i 4 decyzji). Powyższe ?wynika z przeliczenia wartości wskazanych w treści decyzji. Wnoszę ?zatem o sprostowanie tej decyzji we wspomnianym zakresie.

Ponadto wnoszę o wyjaśnienie treści decyzji w punkcie 3 decyzji (strona 4), albowiem budzi ona istotne wątpliwości, a tym samym uniemożliwia ?zrozumienie stanowiska organu podatkowego w kwestii poruszonej ?we wspomnianym punkcie.

Mając na uwadze powyższe, uważam wniosek za zasadny i wnoszę ?jak na wstępie.

Faustyna Nowakowska

prezes zarządu PPHU „Gwiazdeczka" Sp. z o.o.