Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził stanowisko, że ustalenie ceny, po jakiej sprzedawany jest towar poniżej ceny zakupu lub wytworzenia nie powoduje obowiązku obniżenia kosztów uzyskania przychodów (sygn. IPPB3/423-574/13-4/GJ).
Niska cena sprzedaży wynikała z dbałości o dobre relacje ze stałymi klientami producenta, który w tej formie uznawał gwarancje nabywców, pomimo że formalnie nie mały one podstaw prawnych.
Wniosek o wyjaśnienie przepisów złożył producent wyrobów klinkierowych. Produkcja odbywa się przez łącznie ze sobą różnych glin, następnie wypalanych w piecach. Otrzymany produkt, stosownie do parametrów wykorzystanej gliny może być bardziej lub mniej wrażliwy na warunki atmosferyczne. Jak wyjaśnił producent, różne wady stąd wynikające są charakterystyczne dla tego typu asortymentu i nie da się ich całkowicie wyeliminować.
Spółka sprzedaje swoje towary za pośrednictwem hurtowni. Odbiorcy indywidualni składają za ich pośrednictwem reklamacje. Ich podstawą są przepisy kodeksu cywilnego o rękojmi, przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i postanowienia umieszczone na stronie internetowej spółki.
Zdarza się, że reklamacja nie jest zasadna, bo np. upłynął termin na zgłoszenie roszczenia. Spółka wyjaśniła, że planuje wdrożenie strategii pozwalającej w takich przypadkach na udzielenie rabatu, zmniejszającego cenę sprzedaży nowych wyrobów do 1 zł. Podatnik uruchomił nową linię technologiczną, zwiększającą pięciokrotnie moce produkcyjne, więc spodziewa się większej liczby reklamacji. W takich sytuacjach spółka ratując nadszarpnięty wizerunek, który może doprowadzić do spadku sprzedaży, będzie udzielać tego typu rabatów.
Izba skarbowa potwierdziła, że koszt wytworzenia sprzedawanych po zaniżonych cenach produktów pomniejszają przychód spółki. - Sprzedaż towarów po obniżonej cenie generuje powstanie przychodu u przedsiębiorcy z tego tytułu, a kosztem uzyskania przychodów będzie wydatek związany z nabyciem lub wytworzeniem towarów – uznał organ.