Wykupienie przestrzeni reklamowej na podziękowania dla uczestników konferencji naukowej może pomniejszyć przychód.
– Podziękowania szpitala opublikowane w dzienniku lokalnym zostały złożone jedynie przy okazji tej konferencji i należą do kanonu kultury i dobrego tonu – uzasadnił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w niedawnym wyroku.
Sąd uznał, że kosztem mogą być także wydatki na catering podczas spotkania. Jeśli najistotniejszy jest cel dydaktyczny i reklamowy konferencji: przekazanie usługobiorcom świadczeń medycznych wiedzy o ofercie, nie można pozbawić podatnika prawa do odliczenia kosztów.
Wyrok uwzględnia i konkretyzuje tezę wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego wydanego w poszerzonym, siedmioosobowym składzie, dotyczącego wydatków na poczęstunek podczas spotkań z kontrahentami (sygn. II FSK 702/11).
– Tylko wydatki na zakup usług gastronomicznych, których jedynym (głównym) celem jest tworzenie lub poprawa wizerunku firmy na zewnątrz, podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów – uznał w czerwcu NSA.
Wyrok poznańskiego sądu zapadł w sprawie szpitala, który zorganizował konferencję naukową w ramach obchodów dziesięciolecia swego istnienia. Wywodzący się z personelu szpitala prelegenci prowadzili wykłady, których celem była promocja osiągnięć ośrodka. W lokalnym dzienniku szpital przedstawił swoje osiągnięcia.
Szpital poniósł wydatki m.in. na zakup 1000 egzemplarzy gazety z artykułem o szpitalu, opracowanie materiałów do książki wydawanej z tej okazji, catering i publikację podziękowań dla pacjentów i pracowników za przekazane życzenia. Zapytał izbę skarbową o rozliczenie wydatków.
Organ w interpretacji podatkowej zakwestionował catering i podziękowania jako koszt uzyskania przychodu, więc sprawa trafiła do sądu. Wydatki te w ocenie organu są wyłączoną z kosztów reprezentacją (catering) i nie są niezbędne do celów promocji (podziękowania).
Z kolei według skarżącego szpitala poczęstunek należy do powszechnie obowiązujących kanonów kultury i jako wydatek wiążący się z celem konferencji, tzn. promocją usług podatnika, powinien być kosztem.
Jeśli chodzi o ogłoszenie, szpital twierdził, że jest to reklama.
– Publikacja ta bowiem zawierała pełną nazwę, uwidocznione zostało również logo oraz podstawowy zakres naszej działalności – tłumaczył.
Wojewódzki Sąd Administracyjny (sygnatura akt: I SA/Po 296/13) w Poznaniu podzielił to stanowisko.
– Nie ulega bowiem wątpliwości, że stworzenie właściwej atmosfery podczas długotrwałej konferencji i po jej zakończeniu może rodzić skutek w postaci zwiększenia przychodu – stwierdził. – (...) Jednocześnie wydatki te, jak wyraźnie zostało zastrzeżone we wniosku, zostały poniesione na poczęstunek zwyczajowy, bez charakteru wystawności i okazałości – wyjaśnił.