- Umówiłem się z kontrahentem, że zapłacę mu za usługę po trzech miesiącach. Z przepisów wynika, że po 90 dniach powinienem skorygować koszty. Termin ten upłynął na początku września. Pod koniec września uregulowałem należność. Czy muszę robić korektę skoro i tak dochód za wrzesień wyjdzie taki sam?
– pyta czytelnik.
Wydaje się, że w opisanej sytuacji nie trzeba robić korekty. Nie wpłynie ona na wysokość dochodu, ponieważ w tym samym miesiącu czytelnik może zwiększyć swoje koszty.
Przypomnijmy, że od 1 stycznia br. przedsiębiorca, który nie ureguluje kwoty wynikającej z faktury (albo innego dokumentu) w ciągu 30 dni od terminu płatności musi zmniejszyć koszty. Jeśli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, pomniejszenia dokonuje się z upływem 90 dni od zaliczenia tej kwoty do kosztów. Korekta kosztów powinna być robiona na bieżąco (czyli w miesiącu, w którym upłynął 30 lub 90-dniowy termin). Jeśli przedsiębiorca później ureguluje należność może ponownie zaliczyć ją do kosztów (też na bieżąco).
Z rozporządzenia ministra finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów wynika, że przedsiębiorca, który zmniejsza koszty, musi sporządzić dowód księgowy. Powinien on zawierać przynajmniej:
- datę wystawienia oraz miesiąc, w którym następuje pomniejszenie kosztów,
- wskazanie faktury (rachunku, umowy albo innego dokumentu) stanowiącego podstawę pomniejszenia,
- kwotę pomniejszenia,
- podpis osoby sporządzającej dokument.
Podobne elementy powinien mieć dowód księgowy, na podstawie którego powiększamy koszty (po uregulowaniu należności).
Pomniejszenia (lub zwiększenia) kosztów można dokonać na podstawie zestawień takich dowodów księgowych na koniec każdego miesiąca (nie później niż do 20 dnia następnego).
Skoro więc takie operacje przeprowadza się na koniec miesiąca nie ma przeszkód, aby je skompensować. Nie wpłynie to na wysokość dochodu. Rozliczenie z fiskusem będzie więc prawidłowe.
Potwierdza to interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi z 3 września 2013 r. (IPTPB1/415-379/ 13-2/MD). Wystąpił o nią przedsiębiorca, który 5 kwietnia kupił towary. Termin płatności został określony na 19 kwietnia, ale podatnik uregulował fakturę 22 maja. Zgodnie z przepisami powinien dokonać korekty kosztów. Nie zrobił tego jednak, ponieważ w tym samym miesiącu, w którym minął termin zapłaty, uregulował należność. Uważa, że postąpił prawidłowo, gdyż kwota korekty jest taka sama jak kwota ponownie zaliczona do kosztów, natomiast przepisy nie narzucają konkretnego wariantu rozliczenia.
Fiskus potwierdził to stanowisko. Jak czytamy w interpretacji: „skoro 30 dniowy termin płatności upłynął w maju 2013 r. i zobowiązanie zostało uregulowane również w maju 2013 r., czyli w tym samym miesiącu, w którym należałoby dokonać zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów, to nie ma obowiązku korygowania tych kosztów".