W przypadku, gdy przedsiębiorca zamierza sfinansować imprezę integracyjną ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, przepisy są bardziej klarowne niż przy finansowaniu tego rodzaju wydatków ze środków obrotowych spółki.

Zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 67 ustawy o PIT otrzymane przez pracownika świadczenia w związku z finansowaniem działalności socjalnej są zwolnione z podatku dochodowego. Jednak aby mogły skorzystać ze zwolnienia, muszą być spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT oraz w art. 2 ust. 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o ZFŚS (tekst jedn. DzU z 2012 r., poz. 592 ze zm.).

WARUNKI ZWOLNIENIA

Otrzymane przez pracownika świadczenia związane z finansowaniem działalności socjalnej są zwolnione z podatku dochodowego, jeśli:

- mają związek z działalnością socjalną, do której zaliczamy m.in. usługi na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo- -rekreacyjnej ,

- przekazywane są w formie rzeczowej bądź pieniężnej (z wyłączeniem talonów i bonów),

- są w całości sfinansowane ze środków ZFŚS,

- ich wartość (zwolnionych z opodatkowania) nie może w roku kalendarzowym przekroczyć 380 zł.

Reasumując, uczestnictwo pracownika w imprezie integracyjnej sfinansowanej ze środków ZFŚS skutkuje rozpoznaniem u niego przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia, który po spełnieniu określonych warunków jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym. Jednak jeśli kwota wypłaconych w roku świadczeń z ZFŚS przekroczy 380 zł, to należy naliczyć PIT od nadwyżki tej kwoty.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia otrzymanego w ramach ZFŚS jest zwolniony ze składek na ubezpieczenie społeczne, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Uwaga! W przeciwieństwie do działalności socjalnej w ramach ZFŚS przychody z tytułu uczestniczenia w imprezie integracyjnej sfinansowanej ze środków obrotowych spółki podlegają składkom ZUS.

Jeśli przedsiębiorca rozpozna u pracownika przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia, to na podstawie art. 4 ust. 9 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm.) musi zwiększyć podstawę naliczenia składek społecznych oraz składki zdrowotnej o wartość nieodpłatnego świadczenia.

Przykład

Nieodpłatne świadczenie a wynagrodzenie netto

Spółka GAMMA planuje zorganizować wyjazdową imprezę integracyjną dla pracowników. Spółka będzie korzystała z usług firmy RELAKS zajmującej się organizacją eventów firmowych. Szacowany koszt wyjazdu to 8000 zł. Wstępnie zgłosiło się 20 chętnych pracowników.

Spółka, rozważając różne możliwości sfinansowania wydatków na organizację imprezy integracyjnej (środki obrotowe spółki bądź środki z ZFŚS), przeprowadziła kalkulację wynagrodzenia netto pracowników w 4 wariantach. Kalkulacja została przeprowadzona na przykładzie pracownika, który zarabia 4000 zł brutto miesięcznie.

Przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia wyliczony za pomocą działań arytmetycznych to 400 zł (8000 ÷ 20 = 400).

>> PATRZ TABELA

Wariant I Sposób sfinansowania imprezy: środki obrotowe spółki

Kalkulacja przedstawia sytuację, w której spółka GAMMA nie rozpoznała u pracownika nieodpłatnego świadczenia z tytułu uczestnictwa w imprezie integracyjnej, ponieważ nie mogła przyporządkować wartości usług zapewnionych przez spółkę do konkretnego pracownika, co uniemożliwia opodatkowanie z tytułu nieodpłatnego świadczenia.

Zatem wynagrodzenie netto w kwocie 2853,96 zł jest wynagrodzeniem, jakie pracownik otrzymuje zwyczajowo co miesiąc (przy założeniu, że nie jest na zwolnieniu lekarskim). Spółka zastosowała wariant I zgodnie z wyrokiem NSA z 25 kwietnia 2013 r. (II FSK1828/11).

Wariant II Sposób sfinansowania imprezy: środki obrotowe spółki

Wariant II przedstawia sytuację, w której spółka GAMMA ustaliła przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia u uczestnika eventu w wysokości 400 zł. Kwota została oszacowana na podstawie wyliczenia: 8000 zł ÷ 20 = 400 zł. Ponadto zgodnie z art. 4 ust. 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych kwota 400 zł powiększyła również podstawę naliczenia składek na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne.

Zwiększenie podstawy opodatkowania oraz podstawy naliczenia składek spowodowało obniżenie wynagrodzenia netto pracownika o prawie 5 proc., tj. o 121,90 zł. Spółka przy tym wariancie kierowała się interpretacją Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 lipca 2012 r.(ILPB2/415-395/12-4/WM).

Wariant III Sposób sfinansowania imprezy: środki z ZFŚS

W kolejnej wersji kalkulacji spółka również ustaliła przychód pracownika z tytułu dodatkowego świadczenia otrzymanego od pracodawcy w kwocie 400 zł. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT kwota 380 zł jest zwolniona z opodatkowania, ponieważ impreza została sfinansowana ze środków z ZFŚS, a pracownik w ciągu roku nie otrzymał żadnych innych świadczeń z funduszu socjalnego.

Dlatego spółka zwiększyła podstawę opodatkowania jedynie o kwotę 20 zł (400 – 380 = 20). Ponadto zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe spółka nie zwiększyła podstawy naliczenia składek o 20 zł. Pracownik otrzymał pensję niższą jedynie o 4 zł.

Wariant IV Sposób sfinansowania imprezy: środki z ZFŚS

Kalkulacja przedstawia sytuację podobną do wariantu III. Jedyną różnicą jest to, że pracownik w ciągu roku skorzystał już z limitu 380 zł, który na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT jest zwolniony z opodatkowania.

W związku z tym spółka zwiększyła podstawę opodatkowania o 400 zł, jednocześnie nie zmieniając podstawy naliczenia składek. Wynagrodzenie netto pracownika zmniejszyło się o 72 zł w porównaniu z wynagrodzeniem otrzymywanym co miesiąc (przy założeniu, że nie był na zwolnieniu lekarskim).

Autorka jest księgową PKF Consult sp. z o.o.