- Firma produkująca opakowania kartonowe obciąża klientów kosztami wykrojników, czyli unikatowych narzędzi do wykonania tych opakowań. Ze względu na trudności z określeniem, przez jak długi okres konkretny wykrojnik będzie używany (jak długo dany rodzaj opakowań będzie przez klienta zamawiany), koszt wykrojnika nie jest wliczany w cenę wyrobu gotowego, lecz rozliczany jest odrębnie i dokumentowany jest osobną fakturą (jako usługa przygotowania wykrojnika). Czy jest to postępowanie prawidłowe?

– pyta czytelniczka.

Podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej (zob. art. 29 ust. 1 ustawy o VAT).

Wkalkulowane w cenę netto

Na gruncie tego przepisu koszty dodatkowe, którymi sprzedawcy obciążają nabywców towarów i usług, powiększają podstawę opodatkowania dostaw tych towarów czy usług (zob. przykładowo interpretację Izby Skarbowej w Poznaniu z 17 lutego 2009 r., ILPP2/443-1089/08-2/AD, czy interpretację Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 27 września 2010 r., ITPP2/443-659a/10/AK).

Koszty te powinny być zatem wkalkulowywane w cenę netto tych towarów i usług. Nieco mniej jprawidłowym, ale dopuszczanym przez organy podatkowe postępowaniem jest wykazywanie tych kosztów jako odrębnej pozycji na fakturze dokumentującej towary lub usługi, których dotyczą.

Co istotne, taki sposób rozliczania kosztów dodatkowych obowiązuje nie tylko, jeżeli z góry wiadomo, jakiej ilości towarów lub usług koszty te będą dotyczyć, ale również w przypadkach, gdy nie jest to podatnikom wiadome. W tej drugiej sytuacji koszty dodatkowe należy przyporządkować do podstawy opodatkowania dostawy pierwszego towaru/usługi lub pierwszej partii towarów/usług.

Dotyczy to również kosztów przygotowywania produkcji towarów.

Nie na osobnej fakturze

Uważam w związku z tym, że w przedstawionej sytuacji błędem jest obciążanie przez firmę kontrahentów kosztami przygotowania produkcji osobną fakturą (dokumentującą świadczenie usługi przygotowywania wykrojnika).

Koszty te powinny według mnie powiększać podstawę opodatkowania pierwszej dostawy opakowań dla danego klienta (a więc powiększyć cenę tych opakowań na fakturze dokumentującej ich dostawę). Ewentualnie mogą zostać wykazane jako dodatkowa pozycja na pierwszej fakturze dokumentującej dostawę opakowań dla klienta.

Fiskus potwierdza

Podobne stanowisko reprezentują organy podatkowe. Tytułem przykładu można wskazać interpretację Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 27 września 2010 r. (ITPP2/443-659a/10/AK), w której czytamy, że „postanowienia umowy w zakresie osobnego ustalania ceny za towar i prace przygotowawcze nie zmieniają faktu, iż przedmiotowa umowa została zawarta na wykonanie i dostawę towarów, a zatem to dostawa towarów jest przedmiotem umowy i stanowi główny i podstawowy element całej transakcji.

Nabywca towarów pokrywa wartość zakupionego towaru wraz z kosztami ich wytworzenia, a zatem prace przygotowawcze (graficzne, naświetlanie, wykonanie matryc i wykrojników) są nierozerwalnie związane z dostawą towarów i choć mogą być wykazane w oddzielnej pozycji faktury, stanowią niewątpliwie składnik transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów".

Innym przykładem może być interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 2 sierpnia 2010 r. (IPPP3/443-437/10-3/SM), w której czytamy, że „w przypadku, gdy ww. świadczenia stanowią jedno świadczenie złożone, opodatkowane według reżimu podatkowego właściwego dla elementu głównego tego świadczenia (którym w przedmiotowej sprawie jest wewnątrzwspólnotowa dostawa opakowań czy etykiet na rzecz kontrahenta), wnioskodawca powinien udokumentować to w jednej fakturze.

Zgodnie z powyższym wnioskodawca może wykazać na niej osobno koszty przygotowawcze oraz osobno kwoty dotyczące dostawy etykiet. Nie ma natomiast możliwości udokumentowania ww. świadczenia złożonego za pomocą kilku faktur (odrębnie dla prac przygotowawczych i dostawy kartoników (opakowań) i etykiet".

—Tomasz Krywan, doradca podatkowy