Jednym z wariantów wysłania kontrahenta na wyjazd za granicę jest przyznanie mu nagrody w formie wycieczki zagranicznej. Taka gratyfikacja często stosowana jest w praktyce wobec kontrahentów, którzy dokonali zakupów towarów w określonej wysokości i w określonym czasie oraz ma na celu utrzymanie z kontrahentem stałych stosunków handlowych. Działanie takie bez wątpienia przekłada się na wzrost sprzedaży oferowanych produktów, a co za tym idzie, na osiągnięcie, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodu (przykładowe interpretacje indywidualne: Izby Skarbowej w Warszawie z 10 listopada 2010 r., IPPB5/423- -549/10-4/JC; Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 16 marca 2010 r., ITPB1/415-1012/09/HD).
Jednocześnie należy jednak pamiętać o odpowiedniej dokumentacji takiego zdarzenia. Przyznanie nagrody wynikać musi np. z regulaminu promocji czy konkursu, którego uczestnikami są kontrahenci, a kryteria wysłania danej osoby za granicę muszą być jasno określone. Jeżeli bowiem przyznanie nagrody w postaci wycieczki nie wynika z żadnego regulaminu akcji promocyjnej/konkursowej i jest przyznawane bez określenia zasad, a zatem ma charakter uznaniowy, to wówczas świadczenie takie można potraktować jako wydatek o charakterze reprezentacyjnym, który podlega wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.
Kto jest beneficjentem
Jeśli wysłani na zagraniczny wyjazd kontrahenci prowa dzą działalność gospodarczą (i przychód osiągany jest w związku z tą działalnością), to wówczas sami powinni rozliczyć przychód od wartości przekazanych świadczeń. W związku z tym na organizatorze nie będą ciążyć żadne obowiązki płatnika podatku.
Jeżeli natomiast beneficjentem świadczeń jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, to wartość wycieczki jest dla niej przychodem z tzw. innych źródeł (na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT w związku z art. 20 ust. 1 tej ustawy). Przedsiębiorca przyznający świadczenie jest w takim przypadku zobowiązany jako płatnik do pobrania i odprowadzenia podatku z tego tytułu oraz do sporządzenia informacji PIT-8C.
Do wysokości limitu
Gdy wycieczka była dla kontrahenta nagrodą w konkursie, na uwagę zasługuje art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. W myśl tego przepisu wolna od PIT jest wartość wygranych w:
- konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja), oraz
- konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową
– jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.
Z treści tego przepisu wynika zatem, że w celu skorzystania ze zwolnienia muszą być spełnione następujące przesłanki:
- wygrana została przyznana w związku z uczestnictwem w konkursie lub grze organizowanej oraz emitowanej przez środki masowego przekazu, przy czym organizatorem konkursu musi być taka instytucja, czyli nie wystarczy emisja konkursu za jego pośrednictwem, albo
- wygrana została przyznana w związku z uczestnictwem w konkursie z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, albo
- nagroda została przyznana w sprzedaży premiowej oraz
- jednorazowa wartość wygranej nie przekracza kwoty 760 zł (przekroczenie kwoty powoduje wyłączenie możliwości zastosowania zwolnienia; w takim przypadku opodatkowaniu nie podlega jedynie nadwyżka ponad 760zł, lecz całkowita wartość nagrody).
Należy także pamiętać, że konkurs musi zawierać w sobie element rywalizacji i współzawodnictwa. Ufundowane nagrody muszą zatem otrzymać wyłącznie ci, którzy okażą się najlepsi.
10 proc. ryczałtu
W przypadku natomiast, gdy nagroda może być uznana za przyznaną w konkursie, grze bądź sprzedaży premiowej, lecz nie spełnia wskazanych w przepisie warunków skorzystania ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, płatnik (podmiot przyznający nagrodę) zobowiązany jest do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10 proc. przyznanego świadczenia. Zgodnie bowiem z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10 proc. wygranej lub nagrody. W tej sytuacji płatnik będzie również obowiązany sporządzić informację PIT-8AR.
Jeżeli jednak uczestnikami wyjazdu będą osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, a nagroda nie spełnia przesłanek uznania za przyznaną w konkursie, grze lub sprzedaży premiowej, wówczas organizator zobowiązany będzie na podstawie art. 42a ustawy o PIT sporządzić informację PIT-8C oraz przekazać ją podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika.
Przykład
NAGRODA ZA WYNIKI SPRZEDAŻY
Spółka X zorganizowała dla swoich kontrahentów konkurs, którego regulamin przewiduje wyłonienie podmiotów o najlepszych wynikach sprzedaży produktów spółki. Nagrodą w konkursie jest wycieczka do Egiptu o wartości 4200 zł. Podstawą rozstrzygnięcia konkursu jest zestawienie obrotów z danym kontrahentem.
Z reguły kontrahentami spółki X są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Warunki konkursu i kryteria wyboru zwycięzcy zostały zamieszczone na stronie internetowej spółki. W takim stanie faktycznym istnieje możliwość potrącenia w kosztach uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez spółkę na zakup wycieczki. Uczestnik konkursu, który wygrał wycieczkę (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą), rozpozna z tego tytułu przychód do opodatkowania. Spółka nie ma obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C.
—Grzegorz Wachołek, kierownik zespołu audytu podatkowego w ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego