- Czy po zmianach przepisów od 1 stycznia 2013 r. niezapłacone faktury można księgować w pkpir? Czy sposób prowadzenia księgi ma w tym przypadku znaczenie?
– pyta czytelnik.
Podatnik może w dalszym ciągu ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów niezapłacone faktury. Nie ma przy tym znaczenia, którą metodę prowadzenia księgi (uproszczoną czy memoriałową) wybrał.
Z początkiem 2013 roku zmieniły się zasady w sposobie uwzględniania niezapłaconych faktur w kosztach prowadzonej działalności. W efekcie tego od stycznia 2013 roku, w przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury, rachunku, umowy lub innego dokumentu, i nieuregulowania tej kwoty w odpowiednim terminie, podatnik jest obowiązany zmniejszyć koszty uzyskania przychodów o wartość wynikającą z tych dokumentów.
Z wprowadzającej tę zmianę ustawy z 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (DzU z 2012 r., poz.1342) wynika, że korekty kosztów należy dokonać w różnych terminach, w zależności od tego, jak jest ustalony termin płatności. W sytuacji gdy:
- nie przekracza on 60 dni – koszty pomniejsza się w miesiącu, w którym upłynie 30 dni od daty tak ustalonego terminu płatności, jeśli podatnik nie opłaci dostawcy kwoty w ciągu 30 dni od daty upływu terminu płatności,
- jest dłuższy niż 60 dni – koszty pomniejsza się w miesiącu, w którym upłynie 90 dni od daty zaliczenia kwoty do kosztów podatkowych, jeśli w tym okresie podatnik nie opłaci faktury.
Zmiany w przepisach nie ograniczają podatnika prowadzącego podatkową księgę metodą uproszczoną w ewidencjonowaniu w kosztach podatkowych niezapłaconych faktur. Może on wpisywać je w księdze na dotychczasowych zasadach.
Niestety, podatnik musi liczyć się z dodatkowymi obowiązkami. Nawet jeśli nie jest to wprost wskazane w przepisach, to dla prawidłowego rozliczenia z fiskusem konieczne będzie monitorowanie terminów płatności określonych na dokumentach, które potwierdzają kosztowe zakupy. W przypadku, gdy określony przepisami termin płatności minie, wtedy podatnik zobowiązany jest wyłączyć je z kosztów.
—Kamil Sikora partner zarządzający, Biuro Rachunkowe Norwegian Finance