Zasady i tryb ustanawiania stref oraz szczególne reguły i warunki prowadzenia na ich terenie działalności gospodarcze określa ustawa z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych.

Pod względem prawnym SSE jest wyodrębnioną administracyjnie częścią terytorium państwa, w obrębie której - z uwagi na jej szczególne przeznaczenie – obowiązuje specjalny system norm prawnych. Ich celem jest zabezpieczenie i umożliwienie realizowania zadań i celów postawionych przed SSE przez państwo.

W Polsce istnieje 14 specjalnych stref ekonomicznych: krakowska, kostrzyńsko-słubicka, wałbrzyska, mielecka, katowicka, tarnobrzeska, starachowicka, warmińsko-mazurska, łódzka, legnicka, kamiennogórska, suwalska, pomorska, słupska.

Siła rozporządzenia

Strefy są tworzone w drodze rozporządzenia Rady Ministrów wydawanego na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki. Przy jego wydawaniu musi być brana pod uwagę potrzeba zapewnienia:

Katalog ten daje odpowiedź, jakim celom mają służyć SSE. Zarządzają nimi spółka akcyjna lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której Skarb Państwa albo samorząd województwa posiada większość głosów, które mogą być oddane na walnym zgromadzeniu lub zgromadzeniu wspólników.

Zezwolenie na działalność

Podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą (a więc do korzystania z profitów płynących z prowadzenia działalności w SSE), jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej.

Można powiedzieć, że treść zezwolenia determinuje to, w jaki sposób przedsiębiorca ma „zapłacić" za profity związane z prowadzeniem działalności w strefie. Trzeba zaznaczyć, że zwolnieniu z podatku dochodowego może podlegać jedynie dochód osiągnięty z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu. Dochód z działalności gospodarczej, która nie jest wymieniona w zezwoleniu, ani nie stanowi działalności pomocniczej koniecznej do realizacji zakresu działalności gospodarczej wymienionej w zezwoleniu, nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego.

Zezwolenie wygasa z upływem okresu, na jaki została ustanowiona strefa. Zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca: zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie lub rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu lub nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.

Zmiana na wniosek

Minister właściwy do spraw gospodarki może, na wniosek przedsiębiorcy, po zasięgnięciu opinii zarządzającego strefą, zmienić zezwolenie. Przy czym zmiana nie może:

Ustalenie przedsiębiorców, którzy uzyskują zezwolenie, następuje w drodze przetargu lub rokowań podjętych na podstawie publicznego zaproszenia. Sposób przeprowadzenia, zasady i warunki przetargu lub rokowań określone są w rozporządzeniach ministra właściwego ds. gospodarki (oddzielne rozporządzenie dla każdej ze stref).

Przetargi i rokowania są podejmowane na podstawie publicznego zaproszenia

Przetargi i rokowania są podejmowane na podstawie publicznego zaproszenia. Zarządzający strefą zaprasza do przetargu lub rokowań poprzez zamieszczenie ogłoszenia w codziennej prasie ogólnokrajowej oraz na stronie internetowej strefy w języku polskim oraz w jednym z języków powszechnie używanych w handlu międzynarodowym. Zaproszenie może być ogłoszone także w prasie zagranicznej.

W przypadku ubiegania się przedsiębiorcy o zezwolenie i nabycie prawa do nieruchomości lub innych składników majątkowych położonych na terenie strefy zarządzający przeprowadza przetarg łączny.

W trakcie rokowań pomiędzy zarządzającym a przedsiębiorcą ubiegającym się o zezwolenie ustala się warunki prowadzenia działalności gospodarczej, w szczególności przedmiot działalności oraz minimalną wielkość nakładów inwestycyjnych i minimalną liczbę nowych miejsc pracy utworzonych w wyniku tej inwestycji.

Zarządzający może unieważnić przetarg lub odstąpić od rokowań w przypadku, gdy:

Zezwolenia wydaje minister właściwy ds. gospodarki po przekazaniu przez zarządzającego strefą wyników postępowania przetargowego lub rokowań w celu wydania zezwolenia. Minister może powierzyć zarządzającemu wydawanie zezwoleń – i tak jest w praktyce.

Są zakazy

Przepisy zabraniają wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w 18 zakresach, w tym m. in:

Gdzie korzyści

Przedsiębiorcy lokujący swoje inwestycje na terenie SSE mogą korzystać z pomocy publicznej, udzielanej w formie zwolnień z podatku dochodowego z tytułu:

Wielkość pomocy zależy od maksymalnej intensywności pomocy określonej dla obszaru, gdzie realizowana jest inwestycja oraz wielkości kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą. Maksymalna intensywność pomocy w przypadku inwestycji realizowanych na terenie województw: lubelskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, opolskiego, świętokrzyskiego, małopolskiego, lubuskiego, łódzkiego i kujawsko-pomorskiego wynosi 50 proc., w pozostałych województwach – 40 proc.. Wyjątek stanowi Warszawa, w przypadku której pułap ten wynosi 30 proc.

Ponadto pomoc udzielaną małym przedsiębiorcom podwyższa się o 20 punktów procentowych, natomiast średnim - o 10 punktów. Nie dotyczy to przedsiębiorców działających w sektorze transportu.

Wielkość pomocy z tytułu kosztów nowej inwestycji oblicza się jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą. Korzystanie z pomocy z tego tytułu wymaga:

Okresy te ulegają skróceniu do trzech lat w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw. Koszty nabycia środków trwałych ponoszone przez dużych przedsiębiorców zostaną objęte pomocą wyłącznie w odniesieniu do nowych środków trwałych.

Piotr Rogowiecki dyrektor Biura Polskiego Związku Funduszy Pożyczkowych

Piotr Rogowiecki dyrektor Biura Polskiego Związku Funduszy Pożyczkowych

Komentuje Piotr Rogowiecki dyrektor Biura Polskiego Związku Funduszy Pożyczkowych

Pomysł utworzenia specjalnych stref ekonomicznych w Polsce powstał w połowie lat 90. Jego celem było zmniejszenie skali zjawiska bezrobocia strukturalnego w regionach szczególnie dotkniętych tym zjawiskiem.

Strefy miały być instrumentem, dzięki któremu inwestycje byłyby kierowane do regionów najmniej rozwiniętych poprzez zagwarantowanie przedsiębiorcom korzystnych warunków prowadzenia działalności, w szczególności zaś zwolnienia ich z podatku dochodowego. Z drugiej strony przedsiębiorcy mieli realizować nowe przedsięwzięcia gospodarcze i tworzyć nowe miejsca pracy.

Obecnie waży się przyszłość losów SSE w Polsce. Zwolennicy tej instytucji podkreślają, że jest ona instrumentem przyciągającym inwestycje zagraniczne, bez którego przegramy z Czechami, Słowakami, czy też Węgrami. Przeciwnicy stref wskazują natomiast, że są one kosztowne dla budżetu, a preferencje z nimi związane stanowią nieuczciwą konkurencję względem reszty kraju.

Rozstrzyganie tego sporu nie jest naszym zadaniem. Warto jednak podkreślić, że SSE są elementem, który ma już swoje miejsce i tradycję w życiu gospodarczym nad Wisłą.