Firma marketingowa, która organizuje na zlecenie swojego klienta konkursy promocyjne, musi zapłacić podatek od towarów i usług z tytułu wydawanych w nich wygranych. Uwzględnienie wartości takich prezentów w wynagrodzeniu agencji przesądza o uznaniu tej czynności za odpłatną, a jej opodatkowanie pozostaje niezależne od opodatkowania świadczenia kompleksowej usługi, jaką jest przeprowadzenie kampanii reklamowej.
Tak orzekł WSA w Warszawie 20 marca 2013 r. (III SA/Wa 2548/12).
Spółka, która jest agencją marketingową, planowała przeprowadzić na rzecz swojego klienta kompleksową kampanię reklamową. W jej ramach zamierzała zorganizować konkursy dla potencjalnych konsumentów i dokonać we własnym imieniu, lecz na rachunek zleceniodawcy, zakupu upominków, które następnie zostałyby przekazane ich laureatom.
Wartość nagród miała zostać wkalkulowana w wynagrodzenie spółki. We wniosku o interpretację zadała pytanie, czy jest zobowiązana opodatkować wydanie nagród należnym podatkiem od towarów i usług. Spółka stwierdziła, że wydanie nagród jest wprawdzie czynnością odpłatną (zapłaty dokonuje zleceniodawca kampanii), jednak nagrody nie są ich beneficjentom sprzedawane. Ponadto, czynność jest elementem opodatkowanej już usługi. Agencja wskazała też na interpretacje wydane w analogicznych sprawach.
Organ podatkowy uznał takie stanowisko za nieprawidłowe. Powołał się na orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE, w świetle którego odpłatność oznacza prawo sprzedawcy towaru do żądania od jego nabywcy lub od osoby trzeciej zapłaty ceny. Tym samym, nieodpłatne przekazanie towaru nie musi oznaczać nieodpłatnej czynności, a to, że za nagrody nie płacą ich beneficjenci, nie ma wpływu na opodatkowanie VAT. Wskazana czynność nie zostanie podwójnie opodatkowana, bo do dostawy towarów odnosi się tylko część wynagrodzenia otrzymanego od klienta. Pozostałe akcje promocyjne są świadczeniem usług – i tak są opodatkowywane.
WSA przychylił się do stanowiska organu podatkowego i oddalił skargę spółki. Zgodził się, że TSUE prezentuje klarowny pogląd na temat tego typu transakcji. Odnosząc się do powołanych przez spółkę interpretacji wskazał, że nie należy powielać wadliwych interpretacji, nawet jeśli funkcjonują w obrocie prawnym. Przed zasadą jednolitości prawa pierwszeństwo trzeba bowiem przyznać zasadzie praworządności.

Krzysztof Kutek konsultant w Deloitte Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o. (biuro w Warszawie)
Komentuje Krzysztof Kutek konsultant w Deloitte Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o. (biuro w Warszawie)
W komentowanym orzeczeniu sporem objęta była kwestia opodatkowania VAT nieodpłatnego przekazania w ramach akcji promocyjnej nagród i prezentów w formie towarów uczestnikom tych akcji w wykonaniu usługi marketingowej.
Należy zauważyć, że niewątpliwie wpływ na rozstrzygnięcie miał wyrok TSUE z 7 października 2010 r. w połączonych sprawach C-53/09 i C-55/09.
W wyroku tym Trybunał stwierdził, że płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego programem, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe, należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem na rzecz sponsora.
Początkowo orzeczenie to nie zmieniło pozytywnego dla podatników podejścia organów w kwestii uznawania czynności przekazania w ramach akcji promocyjnej nagród za element kompleksowej usługi marketingowej. Linia interpretacyjna nie pozostała jednak w tym względzie jednolita i obecnie organy, powołując się na wspomniany wyrok TSUE uznają, że przekazanie nagród należy traktować jako odrębną czynność dostawy towarów. Podobne stanowisko przedstawił organ podatkowy w przedmiotowej sprawie.
Uznał, że wydanie towarów na rzecz laureatów konkursów organizowanych przez spółkę świadczącą usługi marketingowe jest odpłatną dostawą towarów, ponieważ płatności dokonuje podmiot zlecający akcję, a wynagrodzenie wypłacane spółce obejmuje zapłatę za dostawę towarów oraz usługę reklamową. W konsekwencji organ stwierdził, że czynność ta stanowi obok świadczonej usługi marketingowej, dostawę towarów podlegającą VAT. Stanowisko to podzielił sąd, powołując się na orzecznictwo TSUE.
Pogląd taki nie jest jednak ugruntowany w orzecznictwie, o czym świadczyć może korzystny dla podatników wyrok WSA w Krakowie (I SA/Kr 479/12) wydany 16 października 2012 r. w analogicznym stanie faktycznym. W orzeczeniu tym stwierdzono, że usługa marketingowa, w ramach której jedną z czynności będzie wydawanie nagród i prezentów, może zostać zakwalifikowana jako jedno świadczenie złożone. Podobnie orzekł WSA w Poznaniu 21 listopada 2012 r. (I SA/Po 679/12).
Z tezami zawartymi w uzasadnieniach do tych wyroków należy się zgodzić. Jeżeli bowiem rozdzielenie czynności dokonywanych przez podatnika na rzecz kontrahenta miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te czynności należałoby uznać za świadczenie jednolite dla celów VAT. Wręczenie nagrody jest wszakże nierozerwalnie związane ze świadczoną kompleksową usługą marketingową. Należy wyrazić nadzieję, że pomimo powyższego negatywnego wyroku, sądy nie odejdą od korzystnego dla podatników stanowiska.
—Karolina Płocha współpracowniczka Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte