Nowelizacja przepisów dotyczących fakturowania, jaka nastąpiła z początkiem bieżącego roku, wynikała w szczególności z konieczności dostosowania regulacji krajowych do zmian w Dyrektywie 2006/112/WE. Zmiany w wymienionej dyrektywie zostały natomiast wprowadzone Dyrektywą 2010/45/UE z 13 lipca 2010 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania.
Praktyczne narzędzie
Zważywszy zatem, że inspiracją dla wspomnianych zmian jest prawo unijne, szczególnie pomocne dla podatników, w kontekście właściwego rozumienia zmodyfikowanych zasad wystawiania faktur, mogą się okazać „Uwagi wyjaśniające przepisy dotyczące fakturowania" do Dyrektywy 2010/45/UE (opublikowane na stronie internetowej www.ec.europa.eu). Na taki charakter wspomnianego opracowania zwraca również uwagę minister finansów w wydanej broszurze dotyczącej zmian w zakresie fakturowania.
„Uwagi wyjaśniające" zostały opracowane przez Dyrekcję Generalną ds. Podatków i Unii Celnej w Komisji Europejskiej (TAXUD). Co prawda, nie obejmują one wszystkich kwestii związanych z fakturowaniem, a ponadto nie są prawnie wiążące, niemniej jednak – jak się w nich wskazuje – mają stanowić praktyczne narzędzie służące wyjaśnieniu przepisów dotyczących wystawiania faktur.
Porozumienie oraz procedura
W tym kontekście można przykładowo zwrócić uwagę na wyjaśnienia odnoszące się do problematyki samofakturowania, a które wychodzą poza zakres przyjętych uregulowań prawnych. Zgodnie bowiem z § 6 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie wystawiania faktur w brzmieniu obecnie obowiązującym (tzw. rozporządzenie fakturowe), dopuszcza się samofakturowanie, jeżeli spełnione są określone warunki.
Po pierwsze, pomiędzy właściwymi stronami transakcji istnieje wcześniejsze porozumienie. Po drugie, istnieje określona procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego czynności (w odniesieniu do których istnieje obowiązek udokumentowania fakturami).
Na tle tej regulacji przyjmuje się, że organy podatkowe zostały pozbawione możliwości ingerowania w ustalone przez strony zasady procedury zatwierdzania faktur. Tym samym, dla spełnienia warunków wynikających z rozporządzenia fakturowego, wystarczające jest funkcjonowanie (istnienie) jakiejkolwiek procedury.
Charakter wyraźny lub dorozumiany
W tym miejscu pomocne okazują się „Uwagi wyjaśniające", gdyż dodatkowo – niejako uzupełniająco – wskazują, że omawiana procedura może mieć charakter wyraźny lub dorozumiany. Na tym tle należałoby zatem dopuścić również i taką procedurę, która będzie zakładać, że jako zatwierdzenie poszczególnych faktur należy rozumieć także brak sprzeciwu sprzedawcy towarów lub usług w precyzyjnie określonym przez strony terminie. Możliwość zastosowania takiego rodzaju rozwiązania można z kolei poczytywać jako rzeczywistą redukcję formalnych obciążeń w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
—Michał Kostrzewa radca prawny w Dziale Prawa Podatkowego Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna sp. k. w Poznaniu