- Planujemy zorganizować dla naszych największych klientów konkurs, w którym nagrodą będą bilety na koncert (wygrana firma zrobi z nimi, co zechce, najprawdopodobniej rozda swoim pracownikom). Konkurs zostanie ogłoszony na naszej stronie internetowej. Udział w konkursie będzie uzależniony od kryterium wielkości zakupu naszych produktów – tylko firmy, które osiągną określony pułap zakupów, będą mogły wziąć w nim udział. Chcielibyśmy, aby podatek od wygranej wynosił 10 proc. Jak powinniśmy ułożyć regulamin konkursu, aby było to możliwe? –

pyta czytelnik.

Dla zastosowania stawki 10 proc. konieczne jest, aby konkurs był adresowany bezpośrednio do pracowników kontrahentów, nie zaś do kontrahentów spółki (podmiotów gospodarczych).

Bezpośrednio do pracowników

Konstrukcja, gdzie wygranym w konkursie jest podmiot gospodarczy, który następnie sam określa swoich pracowników, którym będą wydane bilety, prowadziłaby do sytuacji, gdzie za faktycznego zwycięzcę należałoby uznać podmiot gospodarczy, u którego wartość biletów stanowiłaby przychód z prowadzonej przez niego działalności. Późniejsze przekazanie biletów przez ten podmiot wybranym pracownikom tego podmiotu stanowiłoby dla tych pracowników dochód ze stosunku pracy.

Odmienna kwalifikacja nagrody, dopuszczająca zastosowanie 10 proc. zryczałtowanej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego, będzie możliwa wtedy, gdy konkurs zostanie zaadresowany bezpośrednio do pracowników kontrahentów (osób fizycznych). W takiej sytuacji, z uwagi na brak więzi prawnej pomiędzy organizatorem konkursu (zadającą pytanie spółką) a zwycięzcą (pracownikiem kontrahenta), zaistnieją podstawy do uznania, że nagroda powinna podlegać opodatkowaniu według stawki 10 proc.

Sprzedaż premiowa nie...

Ponadto dla możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatkowej decydujące jest rozstrzygnięcie, czy w opisanym stanie faktycznym będziemy mieli do czynienia ze sprzedażą premiową lub z konkursem.

Zgodnie bowiem z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od dochodów pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10 proc. wygranej lub nagrody. Przepis ten wskazuje zatem, że dla zastosowania stawki 10 proc. konieczne jest, aby nagroda była związana ze sprzedażą premiową lub z konkursem.

W tym kontekście należy zauważyć, że za sprzedaż premiową uznaje się akcje promocyjne, w których przyznanie nagrody jest uzależnione od zakupu określonej ilości towaru objętego promocją. Istotne przy tym jest zachowanie tożsamości kupującego i nagradzanego, co oznacza, że konieczne jest, aby nagrodę otrzymywał podmiot, który ponosi koszty transakcji.

Z tego względu w omawianej sytuacji nie będzie można uznać, że mamy do czynienia ze sprzedażą premiową, gdyż podmiotem faktycznie obdarowanym będą pracownicy kontrahentów, a oni przecież bezpośrednio nie kupują produktów spółki.

...ale konkurs tak

Z kolei aby dana akcja mogła zostać sklasyfikowana jako konkurs, konieczne jest nadanie jej cech konkursu. Nie wystarczy nazwanie jej konkursem, niezbędne jest także takie ukształtowanie akcji, aby spełniała ona przesłanki uznania jej za konkurs. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego (http://sjp.pwn.pl/), konkurs to „impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp.", „postępowanie mające na celu wybranie najlepszego kandydata na jakieś stanowisko". Konkurs jest zatem imprezą, w której jury wyłania osoby najlepsze w jakiejś dziedzinie.

Z tego względu, dla uznania, że spółka ma prawo do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem w wysokości 10 proc. przekazań biletów w ramach konkursu, konieczne jest zamieszczenie w jego regulaminie dodatkowych warunków, które pozwolą na wprowadzenie elementów rywalizacji pomiędzy uczestnikami. W omawianym przypadku mógłby to być np. warunek, zgodnie z którym pracownicy kontrahentów, którzy zrealizowali w danym okresie określony poziom zakupów, zobowiązani są do zaproponowania hasła reklamowego dla produktów spółki organizującej konkurs. Wtedy byłoby możliwe uznanie, że mamy do czynienia z konkursem, którego nagroda jest opodatkowana podatkiem zryczałtowanym w wysokości 10 proc.

Bez zwolnienia

W razie przyjęcia zaproponowanej powyżej konstrukcji spółka, na podstawie art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, będzie zobowiązana, jako płatnik, do poboru od zwycięzców 10 proc. podatku zryczałtowanego i przekazania go do właściwego dla siebie urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek. Będzie także zobowiązana do sporządzenia i przesłania do urzędu skarbowego do 31 stycznia 2013 r. deklaracji PIT-8AR.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W mojej ocenie w opisanym stanie faktycznym zwolnienie to nie znajdzie jednak zastosowania, z uwagi na to, że konkurs nie jest organizowany i ogłaszany przez instytucję zaliczaną do środków masowego przekazu, a do konkursu będzie mogła przystąpić ograniczona grupa uczestników.

Co mówi przepis

Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy o PIT od niektórych dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy.

I tak, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, pobiera się podatek w wysokości 10 proc. wygranej lub nagrody.

—Hanna Kozłowska doktor nauk ekonomicznych, doradca podatkowy, biegły rewident w KDA grupa HLB w Poznaniu