Zwolnienie z CIT dla spółek działających na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (SSE) zostało wyrażone w art. 12 ustawy o SSE z 20 października 1994 r., a potem powtórzono je w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.

Przepisy w ustawie o CIT wystarczą jednak, aby zastosować zwolnienie i nie trzeba sięgać do przepisów innych ustaw.

Tak orzekł WSA w Poznaniu 9 maja 2012 r. (I SA/Po 320/12).

Spółka złożyła wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, w którym wskazała, że planuje wydzielić odrębną jednostkę – Departament Marketingu. Z nową, zależną od niej spółką rozważa utworzenie podatkowej grupy kapitałowej (PGK). Wnioskodawczyni korzysta ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT dotyczącego dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE.

Zadała pytanie, czy może funkcjonować jako członek PGK, o której mowa w art. 1a ust. 1 ustawy o CIT, pomimo korzystania ze zwolnienia z CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT. Art. 1a ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy o CIT mówi, że PGK jest podatnikiem, jeżeli po utworzeniu PGK spółki tworzące tę grupę nie korzystają ze zwolnień od CIT na podstawie odrębnych ustaw.

Zdaniem spółki nie ma ku temu przeszkód, ponieważ korzysta ona ze zwolnienia nie na podstawie odrębnej ustawy, a ustawy o CIT – art. 17 ust. 1 pkt 34.

Organ podatkowy nie zgodził się ze spółką. Uznał, że korzysta ona ze zwolnienia na podstawie art. 12 ustawy o SSE z 20 października 1994 r., a nie na podstawie ustawy o CIT. Art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT został wprowadzony dopiero w 2001 r., a więc był jedynie powtórzeniem, a nie źródłem zwolnienia. Sprawa trafiła do WSA.

Sąd uchylił interpretację. W jego ocenie art. 1a ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy o CIT wskazuje na to, że w tej sytuacji zastosowanie ma odwołanie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT i zbędne jest korzystanie z art. 12 ustawy o SSE. Podkreślił, że przepis w ustawie o CIT jest wystarczający i spółka dalej będzie mogła korzystać ze zwolnienia jako członek PGK.

—Klaudia Kurzawińska współpracowniczka Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte

Krystian Bortlik menedżer, doradca podatkowy w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w

Krystian Bortlik menedżer, doradca podatkowy w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Katowicach)

Krystian  Bortlikmenedżer, doradca podatkowy w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Katowicach)

Od pewnego czasu można zaobserwować zainteresowanie podatników prowadzących działalność gospodarczą na terenie SSE i korzystających ze zwolnienia od podatku dochodowego możliwością utworzenia PGK.

Współtworzenie przez podatnika strefowego PGK wydaje się być pożądanym rozwiązaniem zwłaszcza tam, gdzie nie ma możliwości pokrycia całej wykonywanej działalności zakresem zezwolenia strefowego, jak również w razie istnienia kilku podmiotów prawnych danej grupy, z których nie wszystkie ulokowane są w SSE. W wielu przypadkach bowiem funkcjonowanie spółki strefowej posiadającej limit pomocy publicznej do wykorzystania na zwolnienie podatkowe może bardzo korzystanie przełożyć się na obniżenie obciążeń fiskalnych pozostałych członków PGK.

Ta optymalizacja i dodatkowo w wybranych sytuacjach uproszczenie rozliczeń w podatku dochodowym będą tym bardziej efektywne, im większy limit pomocy publicznej posiada spółka strefowa. Rozważenie utworzenia PGK jest tym samym szczególnie zasadne, jeśli prognozy finansowe wskazują na realnie niewielki poziom wykorzystania posiadanego limitu przed końcem istnienia SSE.

W komentowanym wyroku WSA w Poznaniu przyjął korzystną dla podatnika interpretację art. 1a ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy o CIT, który zasadniczo wyklucza funkcjonowanie PGK, kiedy jej członkiem jest spółka korzystająca ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie odrębnych ustaw. Sąd uznał, że podstawą zwolnienia strefowego jest art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT i tym samym nie ma przeszkód, aby spółka korzystająca z tego zwolnienia współtworzyła PGK. Warto wskazać, że orzecznictwo w tym zakresie nie jest jednolite.

W przeszłości zdarzało się, że zarówno organy podatkowe, jak i sądy administracyjne, odnosząc się do sformułowania „na podstawie odrębnych ustaw” wskazywały jako podstawę zwolnienia strefowego art. 12 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, pozbawiając w konsekwencji prawa do uczestniczenia w PGK spółki strefowe.Analizowany wyrok zasługuje na aprobatę i w moim przekonaniu zawiera prawidłową i uzasadnioną interpretację art. 1a ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy o CIT.

Z uwagi jednak na wcześniejsze niekorzystne rozstrzygnięcia, spółka strefowa decydująca się na utworzenie PGK powinna potwierdzić taką możliwość w drodze interpretacji indywidualnej. Zabezpieczenie w ten sposób pozycji podatkowej jest konieczne także ze względu na istotne kwoty potencjalnych oszczędności podatkowych.