Problem podatkowy pojawia się w momencie przyporządkowywania do właściwego roku zwracanych towarów, które zostały zakupione w latach poprzednich.

Kiedy korygujemy przychód i obrót

Nie ma przepisów, które by jasno regulowały ten aspekt, a problem pogłębia brak regulacji dotyczących korekt przychodów i zmienna praktyka władz skarbowych. Opierając się na przyjmowanym przez nie obecnie stanowisku, należy uznać, że korekty przychodów wynikające ze zwrotu wcześniej zakupionych towarów należy rozliczyć w roku powstania pierwotnych przychodów.

Prowadzi to do sytuacji, w której korekta przychodu pochodzącego ze sprzedaży towaru w grudniu 2011, a zwróconego w marcu 2012 powinna być rozliczona jeszcze w roku 2011. Jakkolwiek trudno odmówić takiemu rozumowaniu słuszności, dla podatników, u których w wyniku sprzedaży przez Internet korekty będą znaczną pozycją, może oznaczać to dodatkowe kłopotliwe obciążenia administracyjne.

Jeśli sprzedaż towaru była ujęta w deklaracji VAT, sprzedawca obowiązany jest do korekty tej deklaracji.

Gdy została wystawiona faktura, w chwili zwrotnego otrzymania towaru sprzedawca wystawia kupującemu fakturę korygującą i wysyła ją do niego. Korektę obrotu i podatku należnego sporządza się w momencie otrzymania potwierdzenia dostarczenia tej faktury korygującej (co do zasady pomniejszenie następuje w deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, w którym otrzymano potwierdzenie odbioru faktury korygującej).

Gdy sprzedaż połączona była z wystawieniem paragonu, sprzedawca dokumentuje odesłanie towaru przez kupującego protokołem zwrotu towaru, w którym określa m.in. wartość netto towaru, wartość VAT i korekty, której dokonuje. Korekta powinna być ujęta w rejestrze korekt sprzedaży VAT.

Gdy rozmyśli się zagraniczny klient

Gdy przedsiębiorstwo prowadzi działalność skierowaną do odbiorców z różnych państw, zdarza się, że klient ma możliwość nabycia towaru za granicą i zwrócenia go w swoim kraju. Zastosowanie przez firmę takiego narzędzia marketingowego umożliwia klientowi swobodną i łatwą dostępność do punktów sprzedaży przedsiębiorstwa oraz uatrakcyjnia ofertę obsługi posprzedażowej.

Należy jednak pamiętać, że kwestia zwrotów jest materią skomplikowaną, a schematy rozliczeń zależą od ustaleń pomiędzy firmami z różnych krajów, które ze sobą współpracują.

Może się przykładowo zdarzyć, że towary sprzedane za granicę są zwracane przez konsumenta w jego kraju, do spółki, która jest powiązana ze sprzedającym (jest np. spółką siostrą). W takim przypadku możemy mieć do czynienia z dwoma schematami. W pierwszym, spółka przyjmująca zwrot świadczy jedynie usługę przyjęcia zwrotu i przekazania towaru do spółki, która towar sprzedała konsumentowi. Formalnym odbiorcą zwrotu jest sprzedający, który po otrzymaniu towaru koryguje sprzedaż.

Drugim rozwiązaniem jest traktowanie zwrotu jako odkupienia przez spółkę towaru od konsumenta. Następnie spółka odkupująca odsprzedaje go pierwotnemu sprzedawcy. Trzeba pamiętać, że rozliczenia w zakresie VAT będą różne, w zależności od legislacji, z jaką dane podmioty będą miały do czynienia.

Ponowna sprzedaż

W praktyce, z uwagi chociażby na koszty wysyłki zwracanego towaru w stosunku do jego wartości, przyjęty towar pozostaje z reguły na stanie magazynowym przedsiębiorstwa i jest kolejny raz sprzedawany. W takiej sytuacji należy uznać, że zwracany towar jest de facto nabywany od klienta, a zwrot pieniędzy towarzyszący zwrotowi towaru jest ceną zakupu tego towaru. Z tego powodu, jeśli towar zostanie sprzedany w przyszłości, będzie kosztem uzyskania przychodu.

Ze względu na związane ze zwrotem skutki podatkowe, należy dążyć do wypracowania odpowiedniej procedury ustalającej zasady przyjmowania, przechowywania, a następnie przesyłania zwróconych towarów pomiędzy punktami sprzedaży zlokalizowanymi w różnych państwach, tak by ułatwić kontrolę towaru i korektę przychodu.

 

—Katarzyna Szafrańska-Blank jest starszym menedżerem w dziale doradztwa podatkowego PwC

—Wojciech Bartnik jest konsultantem w tym dziale