Do świąt jeszcze ponad miesiąc, ale w centrach handlowych nie próżnują, starając się wykorzystać ten okres. Choinki, stroiki czy udający Świętego Mikołaja pracownik z wypchanym poduszką brzuchem nie dziwią już w połowie listopada, co świadczy o tym, że nakłady firm na wystrój są niemałe. Jak je rozliczyć podatkowo?
Związek z przychodem
Nie licząc firm handlujących bombkami i choinkami, wydatki na ich nabycie nie prowadzą bezpośrednio do uzyskania przychodu. Mogą być za to tak zwanym kosztem pośrednim. Zarówno ustawa o PIT, jak i ustawa o CIT dopuszczają pomniejszanie przychodów o wydatki poniesione w celu ich uzyskania oraz zachowania lub zabezpieczenia ich źródeł.
Do ujęcia zakupu ozdób w kosztach uprawnieni są przedsiębiorcy, dla których wystrój pomieszczeń może mieć bezpośredni wpływ na klientów, a co za tym idzie na zwiększenie sprzedaży. Centra handlowe czy dostępne dla wszystkich punkty sprzedaży usług są przykładem miejsc, które zwyczajowo, ale też w celach marketingowych, zmieniają wystrój, dostosowując go do następujących po sobie okoliczności takich jak święta.
- Możliwość ujęcia wydatków na wystrój w kosztach nie powinna zależeć od ich kwalifikowania jako reklamy - mówi Michał Dec, doradca podatkowy, partner z kancelarii KNDP. - Są to zwykłe zabiegi związane z ekspozycją towarów - twierdzi ekspert. - Zresztą zakup choinki nie dotyczy tylko centrów handlowych. Podobne dekoracje, choć na znacznie mniejszą skalę, znajdą się także w pomieszczeniach niesłużących do obsługi klientów. Jest to zwykły element wyposażenia, np. biura - ocenia.
Fiskus zgadza się z możliwością ujęcia wystroju, w tym świątecznego, w kosztach. Stanowisko takie zajęły izby skarbowe stołeczna oraz poznańska (sygn. IPPB[3/4]23-253/09-2/KK i ILPB[3/4]23-235/07-2/MC).
Nie przesadzajmy z okazałością dekoracji
Jeśli wydatek na ozdoby jest prawidłowo udokumentowany i ma związek z działalnością firmy, jedynym powodem wyłączenia go z kosztów podatkowych może być zbyt reprezentacyjny charakter zakupu. Za koszty uzyskania przychodu nie uznaje się bowiem kosztów związanych z wytwornością. W przywołanych pismach organy podatkowe uznały, że jeśli ozdoby znajdą się w miejscach, w których przyjmowani są zazwyczaj tylko określeni klienci, noszą cechy reprezentacji.
- W poszczególnych branżach obowiązują różne zwyczaje i wymagania klientów, więc wiele zależy od okoliczności konkretnej sprawy - mówi Katarzyna Krawczyk z KPMG. Ekspert podkreśla, że trudno z gry precyzyjnie określić, które wydatki będą zaliczane do kosztów, a które nie.
- Oprócz funkcji marketingowych i dawania wyrazu tradycji dekoracje świąteczne są często traktowane jak każdy inny kreujący koszty podatkowe element wystroju wnętrza - wyjaśnia.
Opinia
Joanna Rudzka, doradca podatkowy, szef działu VAT kancelarii Ożóg i Wspólnicy
Wystrój firmowych pomieszczeń, oprócz kwestii związanych z zaliczeniem wydatków do kosztów w PIT i CIT, wiąże się również z rozliczeniem VAT z faktur za zakup choinek, bombek i usług dekoracji. Minister finansów stoi na korzystnym dla firm stanowisku, że nie muszą one wykazywać podatku należnego w związku ze zużywaniem tych towarów i usług na własne potrzeby. Jednocześnie zachowują prawo do odliczenia VAT wykazanego na otrzymywanych fakturach zakupu. Co ważne, możliwość odliczenia nie zależy od tego, czy wystrój jest wystawny, a więc zaliczany do reprezentacji, czy nie. Potwierdza to interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPP2/443-1768/09-4/BA).
Zobacz także w serwisach:
»
»
»
Dochody pracownika i zleceniobiorcy
»
»
»
»