Zarząd jest organem obligatoryjnym, a jego powołanie to jeden z warunków powstania spółki handlowej. Jego członkowie pełnią swoją funkcję, opierając się na różnego rodzaju podstawach prawnych. Przede wszystkim jest to stosunek organizacyjny, którego powstanie jest konsekwencją powołania do zarządu.

Obowiązki spółki

O wynagrodzeniu otrzymywanym w związku z pełnieniem funkcji członka zarządu na podstawie samego tylko ustanowienia (czyli bez odrębnego stosunku zatrudnienia) mówi art. 13 pkt 7 ustawy o PIT. Zalicza się je do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

Uposażenie członka zarządu jest rozliczane przez spółkę, która pełni funkcję płatnika. Potrąca ona koszty uzyskania przychodów i pobiera 18-proc. zaliczkę na podatek (art. 41 ust. 1 ustawy o PIT).

Następnie wpłaca ją do właściwego dla siebie urzędu skarbowego (do 20 dnia następnego miesiąca), natomiast do końca stycznia następnego roku musi przesłać deklarację PIT-4R. Oprócz tego powinna przekazać informację podatkową członkowi zarządu i właściwemu dla niego urzędowi. Robi to na druku PIT-11 (do końca lutego następnego roku).

Równolegle do stosunku organizacyjnego spółka może nawiązać z członkiem zarządu umowę o pracę bądź też umowy cywilnoprawne.

Przychód z pracy

Stosunek pracy pomiędzy spółką a członkiem zarządu powstaje na podstawie umowy o pracę (a nie na podstawie samego powołania). Wynagrodzenie z tego tytułu jest zaliczane do przychodów, o których mówi art. 12 ust. 1 ustawy o PIT.

Przychód menedżera ze stosunku pracy jest opodatkowany tak samo jak każdego innego pracownika. Spółka musi od niego pobrać zaliczkę na podatek (18 lub 32 proc.).

Po zakończeniu roku płatnik składa w urzędzie PIT-4R (do końca stycznia) i PIT-11 (do końca lutego). Ten drugi formularz przesyła też członkowi zarządu.

Jeżeli członek zarządu oprócz pensji dostaje wynagrodzenie za pełnienie funkcji w zarządzie na podstawie uchwały, należy je zakwalifikować do  przychodów z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 7 ustawy o PIT).

Zlecenie i kontrakt

Kolejna możliwość to zawarcie z członkiem zarządu umowy-zlecenia. Świadczenia przyznane za jej wykonanie są zaliczane do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 8 ustawy o PIT.

Natomiast przychodem, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o PIT (z tytułu członkostwa i pełnienia funkcji w organach spółki), będzie jedynie wynagrodzenie z tytułu udziału w zarządzie.

Spółka rozlicza też wynagrodzenie członka zarządu, z którym podpisała kontrakt menedżerski.

Dla porządku trzeba dodać, że gdy wynagrodzenie menedżera z tytułu umowy-zlecenia lub kontraktu nie przekracza 200 zł, a beneficjent nie jest pracownikiem płatnika, spółka będzie zobligowana do poboru18 proc. zryczałtowanego podatku(art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o PIT). Taki sposób rozliczenia w wypadku menadżerów będzie jednak rzadkością.

Zobacz serwisy:

» Dobra Firma » Podatki i księgi » Podatek dochodowy » Menedżer w firmie

» Dobra Firma » Kadry » Menedżer w firmie