Dotychczas wydawał je minister finansów. Potwierdzenie to wydawane jest w formie decyzji. Taką samą postać ma odmowa wydania potwierdzenia lub jego cofnięcie.

Obowiązki przedsiębiorców

Do podstawowych obowiązków firm, które uzyskały potwierdzenie umożliwiające sprzedaż danego modelu kasy, należy zorganizowanie ich serwisu, który będzie przeprowadzał przeglądy techniczne. Mają też obowiązek przekazać użytkownikowi kasy aktualny wykaz uprawnionych podmiotów, które prowadzą ten serwis.

Co istotne, producent kas lub firma, która sprowadza je z zagranicy, przed likwidacją działalności powinien  przekazać obowiązki i uprawnia w zakresie prowadzenia serwisu innemu podmiotowi. W tym celu musi zawrzeć odpowiednią umowę i poinformować o tym właściwy dla niego urząd skarbowy.

Nawet 5 tys. zł kary

Jeśli wprowadzono do obrotu kasy rejestrujące, które wbrew deklaracji sprzedawcy nie spełniają wymaganych funkcji, kryteriów i warunków technicznych (lub nie załączono do kasy takiej deklaracji), to urząd skarbowy nakłada 5 tys.zł kary. Podstawą do wydania takiej decyzji jest opinia prezesa Głównego Urzędu Miar, która zawiera opis braków w zakresie spełnienia tych funkcji, kryteriów i warunków.

Przepisy przejściowe

Dla firm zajmujących się dystrybucją kas istotne są przepisy przejściowe zawarte w ustawie z 18 marca 2011 o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy  Prawo o miarach (DzU 64, poz. 332).

Z art. 9 ust. 1 tej nowelizacji wynika, że potwierdzenia stwierdzające spełnienie funkcji oraz kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, zachowują moc do dnia określonego w tych potwierdzeniach. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zostaną one cofnięte.

Prezes Głównego Urzędu Miar może cofać potwierdzenia wydane przez ministra finansów do 31 sierpnia 2011, jeśli kasy rejestrujące wprowadzone do obrotu nie odpowiadają przepisom, na podstawie których wydano potwierdzenia (decyzje) o spełnieniu funkcji, kryteriów i warunków technicznych lub też nie są zgodne ze złożonym wnioskiem lub dokumentami dostarczonymi wraz z wnioskiem albo wzorcem kasy.

Kasy rejestrujące nabyte przez użytkowników w okresie obowiązywania potwierdzeń wydanych przed 1 września 2011 mogą być nadal stosowane do prowadzenia ewidencji obrotu i VAT należnego, pod warunkiem że zapewniają prawidłowość rozliczeń podatnika.