– Nakłady na reklamę mają oczywiście związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, gdyż ich celem jest zdobycie nowych klientów i zwiększenie sprzedaży – mówi Jarosław Ziobrowski, prawnik w kancelarii WKB Wierciński Kwieciński Baehr. – Trudno jednak powiązać te wydatki z osiągnięciem konkretnego przychodu w danym czasie, gdyż nie wiadomo, kiedy i w jakim stopniu reklama przekłada się na decyzje nabywców. Oznacza to, że należy je uznać za koszty pośrednio związane z przychodami.
Związek pośredni
Takie stanowisko potwierdził w najnowszej interpretacji dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPB1/415-546/11-2/EC).
Sprawa dotyczyła przedsiębiorcy posiadającego 50 proc. udziałów w spółce jawnej, która produkuje kosmetyki. Swoje produkty reklamuje m.in. w gazetach, czasopismach i biuletynach branżowych. Ich wydawcy wystawiają jej faktury VAT za zamieszczoną promocję. Publikacje wydawane są cyklicznie, a okres promocji określany jest każdorazowo w ich treści.
Kiedy odliczać
Przedsiębiorca miał wątpliwości, kiedy dokonać odliczenia tych wydatków. Zaznaczył, że spółka prowadzi księgi rachunkowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Zarachowanie kosztu reklamy odbywa się na podstawie wystawionej faktury pod zamieszczoną na niej datą.
Dyrektor IS potwierdził, że wydatki na reklamę mogą być kosztem uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT. Ponadto art. 22 ust. 5 – 5d tej ustawy dzieli koszty na bezpośrednio oraz inne niż bezpośrednio związane z przychodami.
Do pierwszej kategorii trzeba zaliczyć nakłady, które wpłynęły bezpośrednio na uzyskanie konkretnego przychodu. Są potrącalne w roku podatkowym, w którym został osiągnięty.
Druga kategoria, tzw. koszty pośrednie, obejmuje wszelkie inne wydatki dotyczące całokształtu działalności podatnika związane z jego funkcjonowaniem oraz koszty niepozostające w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami. Powinny być odliczone w dacie ich poniesienia, czyli w dniu zaksięgowania na podstawie otrzymanej faktury.
Oznacza to, że przedsiębiorca może odliczyć wydatki na reklamę jednorazowo, w dacie zaksięgowania jako koszt. Nie musi czekać, aż powstaną związane z nimi przychody, gdyż nie wiadomo, czy w ogóle je wygenerują.
Trzeba zapłacić
Dość często zdarza się, że przedsiębiorcy spóźniają się z zapłatą. Czy można odliczyć wydatki, jeśli materiał został już opublikowany, np. w gazecie, a reklamodawca nie uregulował jeszcze kwoty wynikającej z faktury?
– Kosztem podatkowym może być wydatek faktycznie poniesiony, który przyczynił się do uszczuplenia majątku reklamodawcy. Nie ma natomiast znaczenia, czy nastąpiło to z majątku własnego czy np. pożyczki – mówi Jarosław Ziobrowski.
Na potwierdzenie podaje m.in. wcześniejszy wyrok WSA w Poznaniu (I SA/Po 1608/07).
masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.pogroszewska@rp.pl
Bartosz Matusik, doradca podatkowy w DLA Piper
Interpretacja potwierdza, że koszty promocji w prasie, na ulotkach itp. stanowią koszty pośrednie, które powinny być ujmowane w dacie ich poniesienia. Należy jednocześnie zauważyć, że odnosi się to do sytuacji wspólnika spółki osobowej prowadzącej księgi zgodnie z ustawą o rachunkowości. W takich przypadkach datą poniesienia jest dzień, na który ujęto koszt w księgach na podstawie otrzymanej faktury lub rachunku. O dacie poniesienia decyduje więc nie np. data faktury, lecz data, na którą dany wydatek został ujęty w kosztach w księgach rachunkowych. Inaczej data poniesienia została określona dla osób fizycznych, które prowadzą księgę przychodów i rozchodów. W odniesieniu do takich podatników za dzień poniesienia kosztu uznaje się co do zasady dzień, w którym została wystawiona faktura lub rachunek dokumentujący ten koszt.
Zobacz więcej w serwisie:
»
»
»
»
»
»