Aby dopłata do wypoczynku dzieci była zwolniona z podatku, muszą być spełnione warunki określone w przepisach. Szczegółowo precyzuje je art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT).
Zgodnie z nim wolne od podatku są „dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu – dzieci i młodzieży do lat 18”.
Dopłaty z funduszu socjalnego oraz zakładowego funduszu świadczeń socjalnych a także te dokonywane zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra korzystają ze zwolnienia niezależnie od ich wysokości, a gdy są z innych źródeł, to do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 760 zł.
Tylko wyjazdy zorganizowane
Nie każda zatem dopłata do wypoczynku może korzystać ze zwolnienia, ale tylko ta, która związana była z wypoczynkiem zorganizowanym w postaci wczasów, kolonii, obozu lub zimowiska.
Jak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z 9 grudnia 2009 (IBPBII/1/415-712/09/BD), przez zorganizowany wypoczynek należy rozumieć „wszelkie formy wypoczynku zorganizowanego (zinstytucjonalizowanego) z wyjątkiem takich form jak: wczasy pod gruszą, wycieczki czy organizowany na własną rękę pobyt w hotelach, wynajmowanych pokojach, kwaterach.
Tym bowiem formom wypoczynku w żadnym wypadku nie można przypisać przymiotu zorganizowanych”.
W odpowiedniej formie...
Kolejny warunek, jaki musi być spełniony, aby dopłata była zwolniona z PIT, to konieczność zorganizowania wypoczynku przez podmiot prowadzący działalność w tym zakresie. Konieczne jest również, aby forma wypoczynku nie odbiegała od wymienionych w ustawie o PIT.
Jak zauważa Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 4 lutego 2011 (IPPB4/415-866/ 10-4/MP), ponieważ ustawodawca jednoznacznie określił katalog form wypoczynku objętych zwolnieniem a także wymóg dla jego organizatorów, tylko dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie korzystają ze zwolnienia z PIT, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78.
Niestety, wprowadzając obowiązek zorganizowania wypoczynku przez „podmioty prowadzące działalność w tym zakresie”, ustawodawca nie sprecyzował bliżej, co należy przez to rozumieć. Przepis ustawy o PIT nie wskazuje, czy ma być to taki podmiot, który świadczy usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czy też zajmujący się statutowo tego typu działalnością.
Jak podkreślają organy podatkowe w wydawanych interpretacjach, istotne jest to, czy tego typu wypoczynek organizowany jest zgodnie ze specjalnymi regulacjami dotyczącymi organizowania wypoczynku dla dzieci i młodzieży.
Zasadnicze znaczenie ma więc formalnoprawne umocowanie danego podmiotu do wykonywania czynności związanych z organizowaniem wypoczynku, ściśle określone w dokumentach stanowiących podstawę jego funkcjonowania.
Z rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 21 stycznia 1997 w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (DzU nr 12, poz. 67 ze zm.) wynika, że organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej (§ 2). Sam wypoczynek – w myśl § 3 rozporządzenia – może być zorganizowany w formach:
- wypoczynku wyjazdowego, zwanych „placówkami wypoczynku” (kolonie, obozy, zimowiska),
- wypoczynku w miejscu zamieszkania (np. półkolonie, wczasy w mieście).
...i przez właściwe podmioty
Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z 25 sierpnia 2010 (ILPB2/415-655/10-4/WM)
wskazała, że do podmiotów prowadzących działalność w zakresie wypoczynku zaliczyć można zarówno te, które świadczą usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, np. biura turystyczne, jak również te, które zajmują się statutowo tego rodzaju działalnością, m.in.
- prowadzące działalność agroturystyczną – polegającą na wyjazdach na wieś, do specjalnie przygotowanych na przyjęcie wczasowiczów gospodarstw wiejskich,
- szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, o których mowa w § 2 rozporządzenia w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania,
- Kościoły, stowarzyszenia, organizacje charytatywne, fundacje, których działalnością statutową może być organizowanie wypoczynku zorganizowanego.
Izba zwróciła uwagę, że zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy z 17 maja 1989 o stosunku państwa do Kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (DzU nr 29, poz. 154 ze zm.) diecezje i parafie jako terytorialne jednostki organizacyjne Kościoła są osobami prawnymi.
Mogą być zatem również organizatorami wypoczynku zorganizowanego, a to stosownie do treści art. 39 pkt 6 wspomnianej ustawy. Zgodnie z nim działalność charytatywno-opiekuńcza Kościoła obejmuje w szczególności udzielanie pomocy w zapewnianiu wypoczynku dzieciom i młodzieży znajdującym się w potrzebie.
Podobnie wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z 29 września 2009 (IBPBII/1/415-562/09/ASz). Izba zaznaczyła jednak: „aby wnioskodawca mógł zastosować do dofinansowania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, przyznanego pracownikowi do wypoczynku dziecka organizowanego przez parafię, zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ww. ustawy, to pracownik winien przedstawić stosowny dokument, na podstawie którego możliwym będzie ustalenie, że parafia jest jednostką zajmującą się organizowaniem wypoczynku zorganizowanego”. Zdaniem izby dokumentem tym może być kopia statutu z odpowiednim zapisem.
Obowiązuje cenzus wiekowy
Następny warunek, wymagany przez przepisy do tego, aby dopłata do wypoczynku mogła być zwolniona z PIT, to wiek dziecka. Podatku nie ma tylko od tych dopłat, które przyznawane są dzieciom i młodzieży do 18 roku życia.
Potwierdza to interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 25 listopada 2008 (IBPB2/415-1485/08/BD).
Wynika z niej, że zwolnienie dotyczy jedynie dopłat do wypoczynku dzieci i młodzieży do ukończenia 18 roku życia. „Skoro 18 lat uzyskuje się w dniu ich ukończenia, a cytowany (...) art. 21 ust. 1 pkt 78 ww. ustawy podatkowej odnosi się do dzieci i młodzieży do lat 18, oznacza to, że przedmiotowe zwolnienie nie będzie miało zastosowania do dofinansowania wypoczynku młodzieży, która ten wiek ukończyła”.
Oznacza to, że świadczenia otrzymane w formie dofinansowania wypoczynku dla pełnoletnich dzieci będą stanowiły przychód pracownika ze stosunku pracy i będą podległy opodatkowaniu łącznie z wynagrodzeniami za pracę, od których płatnik ma obowiązek pobrania zaliczek na podatek.
Jak jednak ma postąpić płatnik, jeśli dziecko kończy 18 lat w roku podatkowym, w którym przyznawane jest dofinansowanie wypoczynku? Wyjaśniła to Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z 19 października 2010 (ILPB2/415-879/10-2/WM). Zgodziła się z podatnikiem, który wnioskował o interpretację, że w praktyce możliwe są trzy sytuacje:
1. dziecko ukończyło 18 rok życia przed rozpoczęciem wypoczynku – wtedy całość dopłaty podlega doliczeniu do przychodu pracownika podlegającego opodatkowaniu,
2. dziecko ukończyło 18 rok życia po zakończeniu wypoczynku – w takiej sytuacji całość dopłaty jest zwolniona z opodatkowania,
3. dziecko ukończyło 18 rok życia w trakcie wypoczynku – w tym wypadku część dopłaty w wysokości proporcjonalnej do okresu od ukończenia 18 roku życia do końca pobytu dziecka na wypoczynku podlega doliczeniu do przychodu pracownika podlegającego opodatkowaniu.
Izba potwierdziła, że aby ustalić liczbę dni, za które należy opodatkować dopłatę do wypoczynku, trzeba zastosować art. 112 kodeksu cywilnego. Zgodnie z nim termin oznaczony w tygodniach, miesiącach lub latach kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było, to w ostatnim dniu tego miesiąca. Jednakże przy obliczaniu wieku osoby fizycznej termin upływa z początkiem ostatniego dnia.
Bez wpływu na ustalenie wieku dziecka pozostaje natomiast data przelewów do firmy turystycznej.
Dokumenty z konkretnymi informacjami
Na pracowniku składającym wniosek o dofinansowanie wypoczynku dziecka spoczywa obowiązek udowodnienia prawa do zwolnienia. Ponieważ ustawa o PIT nie mówi, jaki dowód powinien przedstawić, należy – w opinii fiskusa – przyjąć, że ma tu zastosowanie ogólna reguła, według której dowodem może być wszystko, co może się przyczynić do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.
Organy podatkowe podkreślają w wydawanych interpretacjach, że do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o PIT potrzebny będzie dokument (faktura VAT, rachunek, dowód wpłaty KP, przelew bankowy, przekaz pocztowy), który zawiera co najmniej:
- nazwę i adres podmiotu prowadzącego działalność w zakresie organizacji wypoczynku, na rzecz którego została dokonana wpłata (w razie wątpliwości należy zwrócić się z zapytaniem do usługodawcy, czy świadczy usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub czy zajmuje się statutowo tego typu działalnością),
- formę wypoczynku (wczasy, kolonie, obóz lub zimowisko),
- imię i nazwisko dziecka korzystającego z zorganizowanej formy wypoczynku,
- imię i nazwisko osoby dokonującej zapłaty,
- kwotę i datę zapłaty.
Przy czym dostarczenie pracodawcy przez rodzica faktury za wczasy wystawionej w języku obcym nie powoduje, że dopłata do wypoczynku nie będzie objęta zwolnieniem. Zwróciła na to uwagę Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 9 grudnia 2009 (IBPBII/1/415-712/09/BD).
W jej opinii gdy dowodem na poniesienie wydatku jest dokument wystawiony w języku obcym, ważne jest, by wynikały z niego informacje wyżej wymienione. Pracownik nie musi natomiast dostarczać zakładowi pracy tłumaczenia tej faktury na język polski.
Zobacz więcej w serwisie:
»
»
»
Dochody pracownika i zleceniobiorcy
»
»
»
»
»
Dochody pracownika i zleceniobiorcy
»
»
»