Mówi o tym interpretacja ministra finansów nr DD3/033/219/OBQ/10/PK-1545. To znacząca zmiana stanowiska, bo dotychczas resort nie stawiał takich warunków.
– Organizowanie konkursów w Internecie to powszechnie stosowany przez wiele firm sposób na przyciągnięcie klientów. Interpretacje podatkowe były dotychczas korzystne dla podatników. Nie było wątpliwości, iż jeśli dany konkurs został ogłoszony w Internecie, to wygrana nieprzekraczająca 760 zł jest wolna od podatku – mówi Grzegorz Grochowina, ekspert w firmie doradczej KPMG.
Zmiana stanowiska
Sprawa dotyczy firmy świadczącej usługi telekomunikacyjne, która organizuje konkursy dla klientów, a także dla innych osób, aby zwiększyć sprzedaż i uatrakcyjnić ofertę. Wiadomość o quizie zamieszcza na ogólnopolskich portalach internetowych.
Firma uzyskała w tej sprawie korzystną dla siebie interpretację Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPB4/415-129/10-2/JS). Dyrektor IS przypomniał, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i ogłaszanych przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja), jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza 760 zł.
Stwierdził, iż wartość wygranych w akcji emitowanej w sieci, gdy jednorazowa wygrana nie przekracza 760 zł, korzysta ze zwolnienia. Jak czytamy w interpretacji, użyte w przepisie określenie „w środkach masowego przekazu" odnosi się również do Internetu.
Liczy się organizator
Minister finansów uznał jednak stanowisko dyrektora IS za nieprawidłowe i zmienił je z urzędu. W ocenie ministra zwolnienie zależy od rodzaju konkursu. Dotyczy ono imprez z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. W wypadku innych dziedzin wolna od PIT jest wyłącznie ta akcja, którą organizują i ogłaszają media.
„Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia nie wystarczy fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik »i« w wyrażeniu »organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)«" – napisał minister.
– Ta interpretacja uderzy przede wszystkim w branżę finansowo-ubezpieczeniową, która bardzo często aranżuje rozmaite konkursy jako działania reklamowe. Teraz nie będzie to już tak atrakcyjne, gdyż organizator – jako płatnik – niezależnie od wartości nagrody będzie musiał pobrać i odprowadzić 10 proc. podatku – dodaje Grzegorz Grochowina.
Co ciekawe, dotychczasowe korzystne dla firm interpretacje zniknęły z bazy internetowej Ministerstwa Finansów.
OPINIA
Łukasz Wojtkowiak, doradca podatkowy, wspólnik w poznańskiej kancelarii Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy
Minister finansów przyjął, że słowo „przez" w analizowanym przepisie oznacza nie sposób przesyłania określonej treści dotyczącej konkursu, ale podmiotowe organizowanie konkursu „przez środek masowego przekazu". To założenie jest błędne. Pomija fakt, że podmiotowo za przekaz treści w środkach masowego przekazu odpowiedzialny jest nie sam „środek masowego przekazu", ale wydawca bądź dostawca usługi medialnej. Potwierdzają to przepisy prawa prasowego i ustawy o radiofonii i telewizji. Prasa czy telewizja to nie podmiot. Nie może być więc organizatorem konkursu. Art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT już dotychczas budził spory interpretacyjne, a pismo ministra finansów wprowadzi kolejne wątpliwości.
masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.pogroszewska@rp.pl
Czytaj też:
Zobacz:
» Dobra Firma » Podatki i księgi » Podatek dochodowy » PIT i CIT » Nagrody i sprzedaż premiowa
»
»
»
»
»
» Dobra Firma » Podatki i księgi » Internet
Interpretacje podatkowe: