Od 1 stycznia 2013 r. zlikwidowany zostanie NIP dla osób fizycznych objętych rejestrem PESEL nie prowadzących działalności gospodarczej lub nie będących zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT. Osoby te będą posługiwały się jedynie numerem PESEL.
Tak zakłada projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz o zmianie innych ustaw przyjęty dziś przez rząd. Teraz projektem zajmie się parlament.
Od 1 lipca 2011 r. do końca 2012 r.
Projekt zakłada, że od 1 lipca 2011 r. do końca 2012 r., od osób fizycznych objętych rejestrem PESEL nie mających firm lub nie będących zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT (dalej: osoby fizyczne), nie będzie można żądać NIP (jeżeli nie jest to wymagane przepisami prawa).
Od 1 lipca 2011 r. osoby fizyczne w kontaktach z administracją podatkową będą mogły posługiwać się numerem PESEL. Na wszystkich dokumentach będą mogły zamieszczać numer PESEL, po którym zostaną zidentyfikowane przez administrację podatkową. Ułatwi to przede wszystkim kontakty z urzędami skarbowymi.
Od 1 stycznia 2012 r.
Od 1 stycznia 2012 r. przewidziano zniesienie obowiązku dokonywania zgłoszenia identyfikacyjnego (chodzi o aktualizowanie danych) do urzędu skarbowego przez osoby fizyczne. Nie będą one musiały zgłaszać w urzędzie skarbowym kolejnych zmian związanych z danymi, które zawiera rejestr PESEL.Naczelnik urzędu skarbowego „z urzędu" zaktualizuje te dane automatycznie, po ich otrzymaniu z rejestru PESEL. Aktualizacja danych będzie konieczna jedynie w przypadku, gdy adres zamieszkania osoby fizycznej będzie inny niż adres zameldowania.
Zmiany też dla firm
Od 1 lipca 2011 r. firmom, które nadal będą musiały posiadać NIP, będzie on nadawany od razu, a nie w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez naczelnika urzędu skarbowego. Skróci to i uprości całą procedurę.
Powstanie nowy rejestr
Od 1 lipca 2011 r. ruszy też Centralny Rejestr Podmiotów – Krajowa Ewidencja Podatników (CRP KEP), którego działalność skróci obieg informacji w urzędach skarbowych i przyspieszy obsługę podatników.
Nowy rejestr, prowadzony przez ministra finansów, powstanie na bazie Krajowej Ewidencji Podatników. Będzie zawierał dane ewidencyjne z rejestru PESEL, które będą wiążące dla administracji podatkowej. Będą w nim także gromadzone dane z niektórych dokumentów związanych z obowiązkami wynikającymi z przepisów podatkowych. Chodzi o informacje dotyczące m.in.: obowiązków podatkowych, okresu zawieszenia działalności gospodarczej, wyboru formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przez przedsiębiorcę.