Pojawiło się nowe rozporządzenie ministra finansów dotyczące faktur elektronicznych oraz dwa akty zmieniające dotychczasowe rozporządzenie fakturowe.
[srodtytul]Dowolne metody...[/srodtytul]
Jedną z najważniejszych zmian było dopuszczenie użycia przez podatników dowolnych środków do zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści e-faktur.
Wymagane do tej pory zabezpieczenia, tj. bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu oraz elektroniczna wymiana informacji (EDI), obecnie są jedynie przykładami metod, jakie będą mogli stosować podatnicy do wysyłania e-faktur.
Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów nowe przepisy umożliwiają wystawianie faktur np. w formacie PDF, doc. i innym, udostępnianie ich na serwerze wystawcy i przesyłanie np. e-mailem.
Można przypuszczać, że organy podatkowe nie powinny zatem kwestionować np. faktur w formacie PDF przesyłanych e-mailem ani odmawiać ich odbiorcom prawa do odliczenia ujętego w nich podatku naliczonego. Jednak w tej chwili trudno przewidzieć, w którą stronę pójdzie praktyka fiskusa.
[srodtytul]...ale jest pewne ryzyko[/srodtytul]
Zmianę należy ocenić pozytywnie, co potwierdzają także reakcje przedsiębiorców i wzrost zainteresowania e-fakturowaniem.
Trzeba mieć jednak na uwadze, że z przepisów wynika: to na podatnikach będzie spoczywał obowiązek potwierdzenia, że stosowane przez nich metody fakturowania gwarantują autentyczność pochodzenia faktur i integralność ich treści. W praktyce może to kreować ryzyko, że nie wszystkie elektroniczne metody przesyłania faktur będą akceptowane przez organy podatkowe.
Biorąc pod uwagę istniejące wątpliwości a także różnorodność systemów IT i stosowanych rozwiązań, przed wprowadzeniem e-fakturowania rekomendowane jest potwierdzenie, czy spełniają one określone przepisami wymogi.
Jednocześnie, dla pełnego zabezpieczenia, można także rozważyć wystąpienie do organów podatkowych z wnioskiem o indywidualną interpretację przepisów, potwierdzającą prawidłowość praktyki, która ma być zastosowana.
[srodtytul]Papierowa korekta...[/srodtytul]
Drugą oczekiwaną nowością jest usunięcie obowiązku korygowania e-faktur i wystawiania duplikatów do nich w formie elektronicznej. Dotychczas takie rozwiązanie dopuszczalne było tylko, gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiały wystawienie i przesłanie dokumentów elektronicznie.
Powodowało to wątpliwości podatników i prowadziło do sporów z fiskusem, np. co do papierowych korekt do e-faktur wystawianych w przypadkach, kiedy system informatyczny stosowany przez podatnika nie pozwalał wystawiać elektronicznych faktur korygujących.
Organy podatkowe stały na stanowisku, że takie rozwiązanie jest dopuszczalne wyłącznie, jeśli przeszkody formalne lub techniczne mają tymczasowy charakter. Choć finalnie prawidłowość stanowiska podatników została potwierdzona przez sądy administracyjne (np. [b]w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 15 stycznia 2010 r., I SA/Kr 1642/ 09[/b]), ta zmiana w dużym stopniu eliminuje wcześniejsze problemy - na tema tego wyroku czytaj więcej w artykule [b][link=http://www.rp.pl/artykul/426546.html]"Faktura elektroniczna, korekta papierowa"[/link][/b].
[srodtytul]...i zbiorcza[/srodtytul]
Wprost uregulowano kwestię zbiorczego wystawiania korekt faktur w razie udzielenia rabatu. Ustawodawca zdecydował się także na wprowadzenie uproszczonych zasad wystawiania faktur korygujących, jeśli przyznany rabat dotyczy wszystkich transakcji dla jednego odbiorcy zrealizowanych w danym okresie.
Wówczas faktura korygująca oprócz standardowych elementów (tj. numeru kolejnego, daty wystawienia, danych sprzedawcy i nabywcy) musi zawierać jedynie informację co do okresu, którego dotyczy rabat, kwoty rabatu oraz kwoty zmniejszenia podatku należnego. Jeśli rabat odnosi się do sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami VAT, konieczne jest przedstawienie go w rozbiciu na kwoty dotyczące poszczególnych stawek.
Zmiana powoduje, że we wspomnianych przypadkach podatnik nie ma obowiązku odwoływać się do numerów korygowanych faktur. Podkreślić jednak należy, że zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu opisane uproszczenie nie będzie mogło być stosowane, jeśli podatnik wystawi odrębnie faktury korygujące np. na rabaty za poszczególne produkty lub ich grupy.
Choć ta zmiana idzie w korzystnym dla podatników kierunku, nie eliminuje części problemów praktycznych związanych z wystawianiem zbiorczych korekt, np. w zakresie przeliczania kwot rabatów z waluty obcej na złote.
[srodtytul]Przechowywanie w formie elektronicznej[/srodtytul]
Zlikwidowano też obowiązek przechowywania papierowych faktur, faktur korygujących i ich duplikatów w oryginalnej postaci. W praktyce dopuszczone zostało przechowywanie takich dokumentów w dowolnym formacie, w tym także elektronicznym (przy spełnieniu określonych warunków). W konsekwencji w znacznym stopniu zrównane są obecnie wymogi dotyczące przechowywania faktur papierowych i elektronicznych.
Podatnicy zobligowani są gromadzić je w podziale na okresy rozliczeniowe, w dowolny określony przez siebie sposób, o ile zapewni on autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność faktur od momentu ich wystawienia do upływu terminu przedawnienia. Konieczne jest przy tym zapewnienie łatwego odszukania faktur, bezzwłocznego dostępu do nich dla organów podatkowych, a ponadto zagwarantowanie bezzwłocznej możliwości poboru faktur i ich przetwarzania w formacie tekstowym.
Warte odnotowania jest wprowadzenie możliwości przechowywania faktur poza krajem, w tym także poza terytorium Unii Europejskiej (do tej pory ta możliwość dotyczyła wyłącznie e-faktur, które mogły być przechowywane w innym kraju UE). Jedynym warunkiem będzie w tej sytuacji zapewnienie dostępu online do faktur za pomocą środków elektronicznych.
Ustawodawca zrezygnował także z obowiązku pisemnego poinformowania organów podatkowych o przechowywaniu faktur poza Polską. Wcześniej takie zawiadomienie było wymagane, jeśli e-faktury były przechowywane w innym kraju UE.
[ramka][b]Pozostałe nowości[/b]
Inne najważniejsze zmiany dotyczące fakturowania to:
- uproszczenie zasad wystawiania „zestawów” e-faktur dla tego samego nabywcy – można jednokrotnie podać dane wspólne dla wszystkich wysyłanych jednocześnie faktur;
- wprowadzenie definicji autentyczności pochodzenia faktury (jest to pewność co do tożsamości dokonującego dostaw lub usługodawcy albo wystawcy faktury) oraz integralności treści faktury (oznaczać będzie, że nie zmieniono danych);
- wyeliminowanie obowiązku oznaczania papierowych faktur oraz faktur korygujących wyrazami „oryginał”/„kopia”;
- możliwość oznaczania faktur dokumentujących transakcje, dla których podatnikiem jest nabywca, oraz faktur dokumentujących usługi opodatkowane poza Polską przy zastosowaniu referencji „odwrotne obciążenie”.[/ramka]
[ramka][i][b]Podstawa prawna[/b]
- [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Rozporzadzenia/2010/DU2010Nr249poz1661.htm]rozporządzenie ministra finansów z 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (DzU nr 249, poz. 1661)[/link]
- [link=http://akty-prawne.rp.pl/dzienniki/du/2010/244/poz.1627.htm]rozporządzenie ministra finansów z 9 grudnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (DzU nr 244, poz. 1627)[/link]
- [link=http://akty-prawne.rp.pl/dzienniki/du/2010/255/poz.1713.htm]rozporządzenie ministra finansów z 27 grudnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (DzU nr 255, poz. 1713)[/link][/i][/ramka]
[i]Autor jest doradcą podatkowym, menedżerem w zespole podatków pośrednich Deloitte[/i]
[ramka][b]Zobacz: [link=http://www.rp.pl/artykul/56139,588729-Wyjasnienia-MF---faktury-elektroniczne-.html]Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów dotyczące faktur elektronicznych od 1 stycznia 2011 r.[/link][/b][/ramka]
[ramka][b]Czytaj też:[/b] [link=http://www.rp.pl/artykul/64156,595702_E-fakturowanie--latwiej--ale-ostroznie-.html]E-fakturowanie stało się łatwiejsze, ale odbiorca musi być ostrożny[/link] [/ramka]
[ramka][b]Zobacz także poradnik [link=http://www.rp.pl/temat/565095.html]Zmiany w VAT w 2011 r.[/link][/b][/ramka]