[b]Tak wynika z odpowiedzi Izby Skarbowej w Katowicach z 12 października 2010 r. (IBPBII/1/415-616/10/BJ)[/b].
Zajmowała się ona pytaniem spółki, która przekazuje osobom reprezentującym kontrahentów prezenty w postaci alkoholu o wartości nieprzekraczającej 200 zł.
Spółka wyjaśniła, że produkuje osprzęt hutniczy. Zaopatruje firmy z różnych krajów. Z oczywistych względów w celach marketingowych nie może przekazywać swoich wyrobów. Dlatego w celach promocyjnych przede wszystkim wykorzystuje różnego rodzaju gadżety z logo firmy.
Oprócz tego wybranym osobom przekazuje prezenty w postaci alkoholu zapakowanego w reklamówki z logo firmy. Zdaniem spółki należy je traktować tak jak wydatki na reprezentację. Nie są więc one kosztem uzyskania przychodów. Spółka chciała się jednak dowiedzieć, czy obdarowanym powinna wystawiać formularz PIT-8C z wartością prezentu.
Zdaniem fiskusa spoczywa na niej taki obowiązek. To dlatego że są to przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=346580]ustawy o PIT[/link]. Jednocześnie w tej sytuacji nie znajdzie zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT. Zgodnie z nim zwolniona od podatku jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł.
Zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest wykonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym. Izba skarbowa podkreśliła, że w przepisie tym mowa jest o nieodpłatnych świadczeniach otrzymywanych w ramach akcji promocyjno-reklamowych.
Chodzi więc przede wszystkim o wręczanie drobnych gadżetów oznaczonych logo firmy, które ma na celu jej popularyzację poprzez rozpowszechnianie wiedzy o jej istnieniu i budowanie pozytywnych skojarzeń.
Obdarowany alkoholem nie skorzysta jednak z tego zwolnienia. Trudno bowiem uznać, że przekazanie takiego upominku (gdy firma nie zajmuje się produkcją lub handlem wyrobami alkoholowymi) przyczynia się do budowania pozytywnego wizerunku spółki, a tym samym nosi znamiona reklamy lub promocji.
Wręczająca takie prezenty firma musi więc przesłać obdarowanym PIT-8C.
Wynika to z art. 42a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FC20E722F11E6FF508E2BB18D9F5792E?id=346580]ustawy o PIT[/link]. Zdaniem izby skarbowej dotyczy to również sytuacji, gdy obdarowany nie jest polskim rezydentem. Wskazała ona, że zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o PIT osoby fizyczne, jeżeli nie mają w Polsce miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium naszego kraju.
Ust. 2b tego przepisu zawiera tylko przykładowe ich wyliczenie (m.in. dochody z wykonywanej w Polsce pracy). Ustawodawca dopuszcza więc istnienie także innych dochodów, które należy uznać za osiągane w Polsce.
Zdaniem izby skarbowej jest nim wartość np. butelki alkoholu wręczonej przez kontrahenta z Polski. Wyjaśnia ona, że „(...) źródło tego dochodu jest trwale związane z terytorium Polski (świadczenie jest uzyskane od rezydenta polskiego mającego siedzibę w Polsce)”.
[ramka][b]Komentuje Marek Gadacz, doradca podatkowy w PwC [/b]
Zgodnie z literalnym brzmieniem [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FC20E722F11E6FF508E2BB18D9F5792E?id=346580]ustawy o PIT[/link] prezenty dla osób fizycznych powinny być dokumentowane w formularzu PIT-8C.
Jest to jeden z obowiązków, który zupełnie nie uwzględnia realiów życiowych. Trudno przecież wręczając podarunek, prosić obdarowanego o NIP i inne dane, aby przesłać mu później informację, z której wynika, że musi płacić podatek. Z punktu widzenia budowania wizerunku firmy już lepiej nie wręczyć niczego.
Obowiązek przekazywania PIT-8C nie jest oczywisty.
Po pierwsze trzeba pamiętać o zwolnieniu zawartym w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT. Dotyczy ono świadczeń, których jednorazowa wartość nie przekracza 200 zł, przekazywanych w związku z promocją lub reklamą.
Pojęcia te nie są sprecyzowane przez przepisy, więc mogą być różnie rozumiane. Po drugie można uznać, że prezent jest przekazywany firmie, a nie zatrudnionemu przez nią pracownikowi. Wtedy nie ma obowiązku składania PIT-8C.
Podobnie będzie, jeśli wręczenie prezentu jest objęte podatkiem od spadków i darowizn. Tymczasem, w pewnych sytuacjach, takiej klasyfikacji również nie można wykluczyć.[/ramka]
[ramka][b]Czytaj też artykuły:[/b]
[link=http://www.rp.pl/artykul/64651,578056_Fiskus-poprawi-przepisy-o-nieodplatnym-przekazaniu-towarow.html]Fiskus poprawi przepisy o nieodpłatnym przekazaniu towarów[/link]
[link=http://www.rp.pl/artykul/55951,578062_Pendrive--dlugopis-i-kalendarz-to-firmowy-koszt.html] Pendrive, długopis i kalendarz to firmowy koszt[/link]
[/ramka]