Część dochodów z podatku dochodowego od osób prawnych trafia do budżetów jednostek samorządu terytorialnego. O podziale wpływów z tego podatku decyduje miejsce prowadzenia działalności.

Dlatego podatnicy muszą składać informację CIT-ST. Obowiązek ten, co do zasady, dotyczy sytuacji, gdy firma posiada oddziały na terenie innych gmin. Okazuje się jednak, że może on pojawić się również wtedy, gdy firma zatrudnia pracowników, którzy na terenie innych gmin są jej przedstawicielami handlowymi.

Obowiązek składania informacji CIT-ST wynika z art. 28 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3EC0892953EAF58605FEE453B6E7CBF6?id=115893]ustawy o CIT[/link].

Zgodnie z nim podatnicy, którzy posiadają zakłady (oddziały) położone w innej gminie niż właściwa dla ich siedziby, zobowiązani są składać do urzędu skarbowego informacje w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.

Nie ma wątpliwości, że przepis ten dotyczy sytuacji, gdy na terenie innej gminy znajduje się zespół zorganizowanych składników majątkowych wraz z pracownikami stale wykonującymi tam swoje obowiązki. Pojawiają się one jednak, gdy w umowach o pracę zawartych z niektórymi osobami (handlowcami, serwisantami) określono jako miejsce pracy np. jako obszar kilku województw.

O podziale CIT między jednostki samorządu terytorialnego decyduje bowiem liczba pracowników zatrudnionych w zakładzie (oddziale) położonym w innej gminie. Tak wynika z art. 10 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F4B1C9144497C76EC7C2D83DDB25EE5C?id=353367]ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego[/link]. Problemem jest ustalenie, czy pojedynczy pracownik jest zakładem w rozumieniu tej ustawy.

Wątpliwości rozwiewa ust. 3 tego przepisu. Mówi on, że zakładem (oddziałem) jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla siedziby podatnika.

Jeśli więc firma zatrudnia osoby, których miejsce wykonywania pracy określone w umowie o pracę znajduje się w innej gminie, to powstaje obowiązek składania informacji CIT-ST. Co jednak zrobić, gdy pracownik wykonuje swoje obowiązki w kilku gminach? Problemem tym zajmowała się [b]Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 5 lutego 2010 r. (IPPB5/423-730/09-4/AS). [/b]

Wyjaśnia ona, że decyduje to, gdzie pracownik najczęściej wykonuje pracę. Jeśli nie można tego rozstrzygnąć, to należy przyjąć, że pracownicy powinni być zaliczeni do gminy, na terenie której znajduje się siedziba pracodawcy. Wtedy formularza CIT-ST nie trzeba składać.

[ramka][b]Przykład[/b]

Spółka z o.o. zatrudnia przedstawicieli handlowych, którzy wykonują swoje obowiązki tylko na terenie sąsiedniej gminy. Powinna przesłać formularz CIT–ST.

Dotyczy to również sytuacji, gdy z umowy nie wynika, gdzie głównie przebywa pracownik, ale charakter wykonywanych przez niego obowiązków wskazuje, że wykonuje je na terenie innej gminy.[/ramka]

[ramka][b]Przykład[/b]

Spółka akcyjna zatrudnia serwisanta. W umowie o pracę zawartej z nim wskazano jako miejsce wykonywania pracy obszar całego województwa. Firma może przyjąć, że nie można ustalić, gdzie najczęściej pracuje serwisant.

Nie musi więc składać formularza CIT-ST.[/ramka]

[i]Jakub Boberski doradca podatkowy, wspólnik w spółce Taxa Group sp. z o.o. we Wrocławiu

Piotr Adamiak, konsultant podatkowy w tej spółce[/i]