Listopad to czas, w którym wiele firm podejmuje decyzję o prenumeracie czasopism. Wydatek może zaliczyć do kosztów, dzięki czemu zapłaci niższy podatek z działalności.

Oczywiście jest to możliwe tylko wówczas, gdy wydatek ma na celu osiągnięcie przychodów lub jest związany z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

[wyimek]Interpretacje dotyczące rozliczania wydatków na prasę są niejednolite[/wyimek]

Przekładając to na ludzki język, gazeta powinna przydać się w firmie. Przedsiębiorca musi więc uzasadnić, że codzienna lektura pomaga mu w prowadzeniu biznesu. Potem pozostaje mu już tylko zaksięgowanie wydatku. Ale to nie taka prosta sprawa.

[srodtytul]W księdze podatkowej łatwiej [/srodtytul]

Spokojni mogą być tylko ci przedsiębiorcy, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą uproszczoną.

– [b]Wydatek na prenumeratę zaliczą do kosztów w momencie poniesienia, którym jest dzień wystawienia faktury[/b] – wyjaśnia Leszek Porowski, doradca podatkowy, współwłaściciel biura rachunkowego Porowski Consulting. – Jeśli więc przedsiębiorca dostanie fakturę za prenumeratę wystawioną w listopadzie, to w tym miesiącu zaksięguje i odliczy wydatek, mimo że prasa zostanie mu dostarczona dopiero w przyszłym roku. Nie ma też znaczenia, kiedy za tę fakturę zapłaci – dodaje.

Większe dylematy mają firmy, które prowadzą księgi rachunkowe, oraz przedsiębiorcy stosujący w księdze przychodów i rozchodów metodę memoriałową. Na pewno zakwalifikują wydatek na prenumeratę do tzw. kosztów pośrednich, czyli takich, których nie da się bezpośrednio powiązać z przychodem.

[srodtytul]Wydatek na 12 miesięcy... [/srodtytul]

Ale w którym momencie go rozliczyć? Z przepisów to jednoznacznie nie wynika, fiskus też nie ułatwia przedsiębiorcom zadania.

Przyjrzyjmy się np. dwóm interpretacjom Izby Skarbowej w Poznaniu.

W pierwszej (nr ILPB3/423-148/08-2/MC) uznała, że wydatek na prenumeratę czasopism powinien być rozliczony proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczy. Koszt zakupu prasy na następny rok należy bowiem traktować jako poniesiony w poszczególnych jego miesiącach. Wtedy dopiero może być ujmowany jako koszt uzyskania przychodów.

[srodtytul]... czy do rozliczenia w styczniu[/srodtytul]

Inne wnioski można wyciągnąć z drugiej interpretacji poznańskiej izby (nr ILPB3/423-148/07-2/MC). Podatnik opłacił prenumeratę czasopism za następny rok. Wydatek w księgach rachunkowych ujął w dacie wystawienia faktury. Do kosztów podatkowych zaliczył go w całości w miesiącu rozpoczynającym okres prenumeraty. Nie rozbijał więc wydatku na części. Argumentował, że na takie rozwiązanie pozwala przyjęta w polityce rachunkowości zasada istotności kosztów.

Izba skarbowa zgodziła się na jednorazowe odliczenie wydatku. Podkreśliła, że rozliczanie go w czasie (to znaczy w poszczególnych miesiącach) byłoby uzasadnione wówczas, gdyby stanowił dla podatnika tzw. istotny koszt.

O tym decyduje wysokość wydatku i skala prowadzonej działalności. W polityce rachunkowości podatnik powinien więc sam określić, który wydatek jest dla niego istotny.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=p.wojtasik@rp.pl]p.wojtasik@rp.pl[/mail][/i]

[ramka] [b]Czytaj też:[/b] [link=http://www.rp.pl/artykul/56383,561784-Kilka-wariantow-rozliczenia.html]Kilka wariantów rozliczenia[/link][/ramka]