[b]Menedżer ds. finansowych jest zatrudniony na umowę o pracę. Oprócz wynagrodzenia w wysokości 10 tys. zł dostaje pakiet medyczny o wartości 300 zł. Dodatkowo ma do ciągłej dyspozycji służbowy samochód z pełnym bakiem benzyny sponsorowanej przez firmę. Tak wynika z pracowniczego kontraktu. Na liście płac tego pracownika uwzględniamy tylko wynagrodzenie i wartość pakietu medycznego. Czy słusznie? [/b]
Wszystko wskazuje na to, że listę płac zrobiono błędnie, bo używanie służbowego samochodu do celów prywatnych w sytuacji z pytania jest elementem indywidualnych warunków zatrudnienia menedżera. To powoduje, że po stronie pracownika powstaje przychód ze stosunku pracy, od którego należy pobrać zaliczkę na podatek.
Tak wynika z art. 12 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=346580]ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2010 r. nr 51, poz. 307 ze zm.[/link]; dalej updof). Stanowi on bowiem, że przez przychody ze stosunku pracy należy rozumieć nie tylko wynagrodzenia zasadnicze, ale także:
- za godziny nadliczbowe,
- różnego rodzaju dodatki, nagrody,
- ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i
- wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto
- świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika oraz
- wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych i wartość pieniężną świadczeń w naturze.
[srodtytul]Jak ustalić wartość [/srodtytul]
Używanie służbowego samochodu do celów prywatnych to nic innego jak świadczenie nieodpłatne. Sposób jego ustalania określa art. 11 ust. 2 – 2b updof. Wynika z niego, że jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi niewchodzące w zakres działalności pracodawcy, to wartość tych świadczeń ustalamy według cen rynkowych stosowanych przez podmioty, które zajmują się np. wynajmem samochodów.
Bez wątpienia wartości tego świadczenia nie należy ustalać mnożąc przejechane kilometry przez stawkę za kilometr wynikającą z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=95DB448436F701A934E98F1C6C83E710?id=164348]rozporządzenia ministra infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (DzU nr 27, poz. 271 ze zm.)[/link].
Ono bowiem dotyczy wyłącznie sytuacji, gdy pracownik swoim prywatnym samochodem świadczy usługę na rzecz zakładu pracy.
Ustalając wartość udostępnienia samochodu służbowego do celów prywatnych pracownika, należy wziąć pod uwagę markę samochodu, rok produkcji, stan techniczny, przebieg, wyposażenie i porównać z cenami usług świadczonych przez działające na tym samym terenie co spółka firmy zajmujące się wynajmem takich samochodów, które po analizie powyższych kryteriów odpowiadają samochodowi wykorzystywanemu przez pracownika.
Tak uznał dyrektor [b]Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 27 stycznia 2010 r. (IPPB2/415-666/09-4/MG). [/b]
Z kolei w innej interpretacji czytamy, że „(…) spółka za podstawę opodatkowania przekazanych nieodpłatnie świadczeń i świadczeń w naturze przyjmuje wartość wydatków ponoszonych przez spółkę na zakup usług i materiałów związanych z używaniem samochodu, tj. czynsz najmu samochodu, koszt zakupu paliwa, pakiet usług dodatkowych, koszty ubezpieczenia, myjni, parkingów itp., liczonych proporcjonalnie do udziału przejechanych kilometrów w celach prywatnych w łącznej liczbie przejechanych kilometrów w konkretnym miesiącu.
Wykorzystanie samochodu do celów prywatnych jest dokumentowane za pomocą ewidencji przebiegu kilometrów samochodu” [b](pismo dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 31 stycznia 2008 r., ITPB1/415-557/07/ENB)[/b]. Tyle teoria.
[srodtytul]Ciche przyzwolenie[/srodtytul]
W praktyce ustalenie wartości tego świadczenia nie jest już tak proste, a firmy starając się jakoś zinterpretować nieprecyzyjne przepisy, ustalają wartość opisywanych świadczeń na poziomie 300 czy 400 zł miesięcznie albo wcale. W pierwszym przypadku nie sugerują się rynkowymi cenami wynajmu, a w drugim w kontraktach pracowniczych wykazują, że samochód jest używany tylko do celów służbowych, podczas gdy w praktyce dają ciche przyzwolenie na jego prywatne użytkowanie.
Zdarza się i tak, że umowa o pracę obliguje pracownika do tego, by służbowy samochód trzymał na parkingu w okolicach miejsca zamieszkania. Wtedy jego prywatna podróż między pracą a domem tym bardziej nie będzie uznawana za prywatne wykorzystywanie służbowego pojazdu. Przecież jeżeli pracownik będzie płacił za parking, to ten koszt będzie stanowił przychód pracodawcy.
[srodtytul]Nie ma złotej metody[/srodtytul]
Tak jak wspomniałam wcześniej, przepisy nie wskazują, jak krok po kroku wyliczyć wartość nieodpłatnego świadczenia i co zaliczyć do jego podstawy. Jednak racjonalnym rozwiązaniem będzie oparcie się na rynkowej cenie dziennego wynajmu auta, z założeniem że obejmuje ona wartość ubezpieczenia. Do tego należy jeszcze dodać wartość benzyny.
Pamiętajmy jednak, by stawki dziennej nie mnożyć przez liczbę pełnych dni w miesiącu, bo przecież przez większą jego część pracownik użytkuje auto w celach służbowych. Nie powinno być zatem dużym nadużyciem, gdy stawkę dzienną pomnożymy przez liczbę dni wolnych oraz kilka dni roboczych.
[ramka][b]Zobaczmy teraz, jak zrobić sierpniową listę płac dla menedżera
Znajdzie się na niej: [/b]
- 10 000 zł wynagrodzenia,
- 300 zł pakietu medycznego oraz
- 2310 zł będące wartością wykorzystywania służbowego samochodu do celów prywatnych.
Obliczyliśmy to tak: założyliśmy, że menedżer jeździ audi A6. Wypożyczenie tego samochodu na rynku kosztuje ok. 7000 zł miesięcznie i 130 zł dziennie. Z kolei koszt benzyny to np. 2500 zł miesięcznie, co w skali jednego dnia daje nam ok 80 zł dziennie. Liczba dni wolnych w sierpniu to 9 plus dodatkowe dwa dni robocze to w sumie 11.
130 zł (dzienna rynkowa cena wynajmu) + 80 zł (dzienna stawka wydatku na benzynę) = 210 zł x 11 dni = 2310 zł
[b]Teraz policzmy pensję do wypłaty.
Krok 1. Składki społeczne[/b]
Te finansowane przez pracownika wynoszą:
emerytalna 12 610 zł x 9,76 proc. = 1230,74 zł
rentowa 12 610 zł x 1,5 proc. = 189,15 zł
chorobowa 12 610 zł x 2,45 proc. = 308,95 zł
Suma składek to 1728,84 zł.
[b]Krok 2. Składki zdrowotne[/b]
podstawa 12 610 zł – 1728,84 zł = 10881,16 zł
składka pełna 10881,16 zł x 9 proc. = 979,30 zł
składka odliczana od podatku 10881,16 zł x 7,75 proc. = 843,29 zł
[b]Krok 3. Postawa opodatkowania[/b]
Zakładamy, że pracownik ma podstawowe koszty uzyskania przychodu.
12 610 zł – (1728,84 zł + 111,25 zł) = 10 769,91 zł; po zaokrągleniu 10 770 zł
Wynik podajemy bez groszy. Zaokrąglamy go zgodnie z zasadą, że końcówkę wynoszącą mniej niż 50 groszy pomijamy, a tę wynoszącą 50 i więcej groszy podwyższamy do pełnych złotych.
[b]Krok 4. Zaliczka do US[/b]
Zakładamy, że menedżer złożył PIT-2. W takim razie
(10 770 zł x 18 proc.) – 46,33 zł = 1892,27 zł
1892,27 zł – 843,29 zł = 1048,98 zł; po zaokrągleniu 1049 zł
[b]Krok 5. Pensja do wypłaty[/b]
12610 zł – (1728,84 zł.+ 979,30 zł + 1049 zł + 2310 zł + 300 zł) = 6242,86 zł
To o 700,10 zł mniej w porównaniu z wcześniejszymi wypłatami, które nie uwzględniały używania służbowego samochodu do celów prywatnych. Obliczyliśmy to tak:
- składki społeczne 10 300 zł x 13,71 proc. = 1412,13 zł
- podstawa składki zdrowotnej 10 300 zł – 1412,13 zł = 8887,87 zł
- składka zdrowotna pełna 8887,87 zł x 9 proc. = 799,91 zł
- składka zdrowotna odliczana od podatku 8887,87 zł x 7,75 proc. = 688,81 zł
- podstawa opodatkowania 10 300 zł – (1412,13 zł + 111,25 zł) = 8776,62 zł; po zaokrągleniu 8777 zł
- podatek (8777 zł x 18 proc.) – 46,33 zł = 1533,53 zł
- zaliczka do US 1533,53 zł – 688,81 zł = 844,72 zł; po zaokrągleniu 845 zł
Do wypłaty 10 300 zł – (1412,13 zł + 799,91 zł + 845 zł + 300 zł) = 6942,96 zł[/ramka]
[ramka][b]Trochę teorii, trochę praktyki[/b]
- Z przepisów nie wynika, co należy wziąć pod uwagę, ustalając wartość udostępnienia samochodu służbowego do celów prywatnych. Według urzędów pracy jest to: marka samochodu, rok produkcji, stan techniczny, przebieg, wyposażenie, a to wszystko trzeba porównać z cenami usług świadczonych przez działające na tym samym terenie firmy zajmujące się wynajmem takich samochodów.
- W wartości tej dodatkowo należy uwzględnić: czynsz najmu samochodu, koszt zakupu paliwa, pakiet usług dodatkowych, koszty ubezpieczenia, myjni i parkingów.[/ramka]
[b][b]Zobacz inne artykuły z [link=http://www.rp.pl/temat/431390.html]poradnika "Płacę, więc liczę"[/link][/b][/b]