Tak wynika z nowego art. 101 ust. 2a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ADEE2CBD46698754C4EAD6AEF2434AB4?id=296270]ustawy o akcyzie[/link], zgodnie z którym nie będzie powstawał obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego lub pierwszej sprzedaży samochodu osobowego w Polsce (tu wyprodukowanego), jeżeli samochód ten będzie przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej (WD) lub eksportu w ciągu 30 dni od dnia jego, odpowiednio, nabycia wewnątrzwspólnotowego (WN) lub sprzedaży.
Potwierdzeniem WD lub eksportu będą dokumenty wymienione w art. 107 ust. 3, w szczególności: dokumenty przewozowe, celne, faktura i specyfikacja dostawy oraz inne dokumenty handlowe związane z WD albo eksportem.
Przepis ten ograniczy niewątpliwie utrudnienia i obowiązki administracyjne związane z tym że dotychczas, niezależnie od tego że samochód będący przedmiotem WN lub sprzedaży w kraju był następnie eksportowany lub wywożony do innego państwa członkowskiego przez nabywcę, należało zapłacić akcyzę.
Jednocześnie ten, kto dokonał WD lub wyeksportował pojazd, od którego uiścił w Polsce akcyzę, był uprawniony na podstawie art. 107 do uzyskania zwrotu tego podatku na wniosek złożony w terminie roku od, odpowiednio, WD lub eksportu. Można liczyć na to, że po zmianie przepis ten będzie znacznie rzadziej wykorzystywany.
Niemniej zastosowanie nowego przepisu, na podstawie którego WN bądź sprzedaż krajowa samochodu nie będą wiązać się z powstaniem obowiązku zapłaty akcyzy, będzie ograniczone wyłącznie do tych sytuacji, gdy producent bądź dystrybutor będą mieli pełną świadomość, że samochód opuści terytorium Polski we wskazanym terminie (30 dni). Przykładowo gdy producent samochodów w Polsce sprzeda pojazd osobie zagranicznej, która następnie wywiezie go poza terytorium Polski.
Może się również zdarzyć, że do Polski sprowadzany jest samochód w ramach WN, przy czym odbywa się to na zamówienie podmiotu spoza Polski.
Zgodnie z niedawnym [b]wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 sierpnia 2010 r. (I GSK 1013/09)[/b] można twierdzić, że obowiązek podatkowy z tytułu WN samochodu osobowego nie powinien również powstawać w przypadku, gdy samochód ten po sprowadzeniu go do Polski zostanie rozmontowany na części, które następnie będą wywiezione poza Polskę w terminie 30 dni od WN (pod warunkiem że możliwe jest wykazanie tożsamości części składających się na sprowadzony samochód z częściami wywożonymi poza Polskę).
W wyroku tym NSA wskazując, że akcyza jest podatkiem, który powinien obciążać konsumpcję, potwierdził, że na gruncie przepisów o podatku akcyzowym (w brzmieniu do końca lutego 2009 r.) podatnikowi przysługuje zwrot akcyzy uiszczonej w związku z WN samochodów, które następnie, po ich rozmontowaniu, zostały wywiezione poza UE.
W świetle nowych przepisów istotne będzie jednak, by rozmontowanie i wywóz nastąpiły w ciągu 30 dni od WN, i w takim wypadku obowiązek z tytułu nabycia, co do zasady, nie powinien w ogóle powstać.
[i]Autorka jest doradcą podatkowym w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy sp. z o.o.[/i]
[ramka][b]Czytaj też artykuły:[/b]
[link=http://www.rp.pl/artykul/56123,527752-Sprzedawcy-i-importerzy-samochodow-rozlicza-sie-wedlug-nowych-zasad-.html]"Sprzedawcy i importerzy samochodów rozliczą się według nowych zasad"[/link]
[link=http://www.rp.pl/artykul/527761.html]"Mniej zbędnych informacji"[/link] [/ramka]
[ramka] [b]Zobacz cały poradnik [link=http://www.rp.pl/temat/527751.html]"Zmiany w akcyzie od 1 września 2010 r."[/link] [/b][/ramka]