Pierwsze czytanie projektu ma się odbyć podczas obecnego posiedzenia Sejmu.
Teraz w przepisach ustawy o VAT towary i usługi w obrocie krajowym są co do zasady identyfikowane przy wykorzystaniu klasyfikacji statystycznych. Ma to szczególne znaczenie przy stosowaniu zwolnień od podatku oraz stawek obniżonych (0 proc., 3 proc. i 7 proc.).
Przepisy podatkowe dalej odwołują się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 1997 r. Tymczasem w statystyce i rachunkowości od 1 stycznia 2009 r. stosowana jest nowa klasyfikacja – wprowadzona [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3A94EEEDC59BCE530C54733863D4D9E6?id=290562]rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r.[/link]
[b] Projekt nowelizacji zakłada, że również w ustawie o VAT obowiązywać będzie nomenklatura oraz symbole statystyczne PKWiU z 2008 r.[/b]
Inna z przewidzianych zmian zakłada likwidację załącznika nr 4 do obecnej ustawy o VAT (zawiera on listę usług zwolnionych od podatku). Zgodnie z projektem wykaz oraz uregulowania dotyczące tej tematyki zostają przeniesione do treści ustawy. Przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4, odstąpiono od ich identyfikacji za pomocą klasyfikacji statystycznych. Wykorzystano do tego treść zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2011 r.
Na najbliższym posiedzeniu Sejm zajmie się też poprawkami, jakie Senat wprowadził do znowelizowanej [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9348CE76CAFBB5BE877AC6B0406FBE10?id=296270]ustawy o podatku akcyzowym[/link]. Celem jej jest implementacja dyrektywy Rady 2008/118/WE z 16 grudnia 2008 r. Ma ona wejść w życie 1 września 2010 r.
Jedna z głównych zmian polega na wdrożeniu teleinformatycznego systemu obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszania poboru akcyzy. Elektroniczny dokument e-AD zastąpi obecne, sformalizowane rozwiązania oparte na papierowej dokumentacji.
Jedna z wprowadzonych przez Senat poprawek ma na celu wskazanie, iż przemieszczenie wyrobów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy ma być rozpoczęte albo po uzyskaniu dokumentu w formie elektronicznej e-AD, albo po sporządzeniu w formie papierowej dokumentu zastępującego e-AD.