Wnioski o interpretację pokazują, że podatnicy mają wątpliwości, w jakim zakresie mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na wystrój firmy. Budzą je przede wszystkim kwoty zapłacone w związku z zakupem i utrzymaniem roślin ozdobnych.
[b]Część przedsiębiorców dopiero po wielu latach niezaliczania tych kwot do kosztów decyduje się na zmianę podejścia. Świadczy o tym interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 25 września 2009 r. (ILPB3/423-496/09-2/KS)[/b].
Z wnioskiem wystąpiła spółka, która zajmuje się sprzedażą samochodów, części i akcesoriów oraz naprawą samochodów. Posiada ona filie w kilku miastach. Firma kupuje kwiaty doniczkowe i cięte, donice, ziemię oraz środki ochrony roślin w celu dekoracji pomieszczeń obsługi klienta w serwisach, salonach sprzedaży oraz sklepach z częściami. Wydatki te powodują więc, że pomieszczenia, w których przebywają kontrahenci, mają estetyczny wystrój.
Spółka wskazała, że dotychczas wydatków tych nie zaliczała do kosztów uzyskania przychodu. Pod wpływem interpretacji udzielonych innym podatnikom zamierza jednak zmienić swoje podejście.
Izba skarbowa potwierdziła stanowisko spółki, że ponoszone kwoty są kosztem podatkowym. Zgodziła się, że w swoim charakterze zbliżone są do wydatków np. na zakup firanek lub wykładzin.
[srodtytul]Akwarium w siedzibie[/srodtytul]
Problemem tym zajmowała się również[b] Izba Skarbowa w Poznaniu w odpowiedzi z 27 listopada 2009 r. (ILPB3/423-743/09-2/JG)[/b]. Z pytaniem wystąpiła spółka, która zajmuje się sprzedażą bram, drzwi, okien i ogrodzeń.
Firma zamierza poprawić wystrój pomieszczeń, gdzie znajduje się ekspozycja sprzedawanych przez nią towarów. W tym celu chce kupić kwiaty w doniczkach, akwarium, reprodukcję obrazu, dekoracyjny stroik i przedmioty o podobnym charakterze.
Spółka podkreśliła, że wartość żadnej rzeczy nie będzie wyższa niż 3500 zł. Wyjaśniła także, że nie będą to ani dzieła sztuki, ani eksponaty muzealne. Wnioskodawca spytał, czy poniesione wydatki może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Jej zdaniem ma takie prawo. To dlatego, że wpływają one m.in. na efektywność pracy zatrudnionych osób. Spółka podkreśliła, że estetyczne miejsca pracy polepszają samopoczucie zarówno klientów, jak i pracowników.
Izba skarbowa zgodziła się z tym stanowiskiem. Wskazała, że zgodnie z art. 15 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3EC0892953EAF58605FEE453B6E7CBF6?id=115893]ustawy o CIT[/link][b] kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.[/b] Wyjątkiem są jedynie wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Oznacza to, że wydatek jest kosztem podatkowym, jeśli spełnione są następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z jego zasobów majątkowych,
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów albo może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty.
[srodtytul]Przytulne wnętrza to nie luksus[/srodtytul]
Izba skarbowa wyjaśniła, że w opisanej przez wnioskodawcę sytuacji nie znajdą zastosowania ograniczenia, które wynikają z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty wydatków na reprezentację, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakupu żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Prawo podatkowe nie zawiera definicji reprezentacji. Należy więc odwołać się do wykładni językowej tego pojęcia. Słownik języka polskiego definiuje reprezentację jako okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną.
Przenosząc tę definicję na grunt prawa podatkowego, należy uznać, że reprezentacja to występowanie w imieniu podatnika (firmy) wiążące się z okazałością, wytwornością – w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Reprezentacja to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi.
W pojęciu tym mieści się więc takie działanie podatnika, które ma na celu stworzenie (utrwalenie) właściwego wizerunku firmy. Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji „obraz przedsiębiorcy” przełoży się na nabywanie jego produktów lub usług.
[srodtytul]Kwiatki nie mogą być zbyt ładne[/srodtytul]
Zdaniem izby skarbowej reprezentacja wywołująca korzystne postrzeganie przedsiębiorcy przez podmioty zewnętrzne może polegać także na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów czy też innych okolicznościach.
Charakter planowanych przez firmę wydatków powoduje jednak, że nie należy ich traktować jako kosztów reprezentacji. Można je więc uwzględnić w rozliczeniach podatkowych. Inaczej byłoby, jeśli okazałoby się, że nakłady, ze względu na swoją okazałość, odbiegają od zwyczajowo przyjętych w danej branży i okolicy (są bardziej ekskluzywne i wytworne).
Takie działania należałoby uznać za reprezentację. Wydatki z tym związane nie stanowiłyby kosztów uzyskania przychodów.
[b]Fiskus zgadza się także na zaliczenie do kosztów podatkowych wydatków na utrzymanie kwiatków w biurach, do których nie mają dostępu kontrahenci.[/b]
Potwierdza to [b]odpowiedź Izby Skarbowej w Katowicach z 21 kwietnia 2008 r. (IBPB3/423-65/08/NG)[/b]. Dotyczy ona comiesięcznych opłat za pielęgnację roślin dekorujących biura przez firmę zewnętrzną.
[ramka][b]Kiedy wystrój może być uznany za reprezentację[/b]
Jeśli dekoracje przekraczają zwyczajowo przyjęte normy w danej branży czy okolicy (są nadzwyczaj wystawne, bardziej ekskluzywne, wytworne, odpowiednio drogie, poprawiają znacząco estetyczny wizerunek firmy) oraz są umieszczane w pomieszczeniach, gdzie przyjmowani są zazwyczaj klienci (np. sala konferencyjna, biura osób reprezentujących spółkę), to wydatki z nimi związane należy uznać za reprezentację.
Nie mogą więc one zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów –[b] interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 25 września 2009 r. (ILPB3/423-496/09-2/KS)[/b].[/ramka]