Szablon, jako forma służąca do seryjnego wyrabiania przedmiotów, jest dostosowany do potrzeb odbiorcy, będzie natomiast służyć producentowi wyrobów do realizacji zamówienia.
Pojawia się tu pytanie: [b]czy zakup takiego szablonu jest zakupem usługi, czy nabyciem towaru, i kiedy będzie kosztem uzyskania przychodu?[/b]
[srodtytul]Ustawowe definicje[/srodtytul]
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172827]ustawy o VAT[/link] podatkowi temu podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, a także eksport i import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Dostawa towarów to przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.
To właśnie przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel przesądza o zaistnieniu dostawy towaru.
[srodtytul]Ważna istota transakcji[/srodtytul]
Zakup szablonu, który służyć będzie jako matryca do produkcji wyrobu, mimo że w większości przypadków wiąże się z pobraniem wynagrodzenia od kontrahenta, któremu ma faktycznie służyć, jeżeli nie przenosi na kupującego prawa do rozporządzania nim jak właściciel, powinien być traktowany jako świadczenie usług.
Duże znaczenie ma tu ekonomiczna istota transakcji oraz treść umowy między kontrahentami, z której wynikałby cel, dla którego szablon powstaje (potwierdzenie, że nie chodzi o dostarczenie szablonu, ale dysponowanie nim przy produkcji).
[srodtytul]Podatek zapłaci nabywca[/srodtytul]
Niezwykle ważne jest również prawidłowe określenie miejsca świadczenia takiej usługi. Zgodnie z zasadą ogólną, zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 – 4 i art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.
Jeśli usługa jest świadczona przez kontrahenta zagranicznego, do czynienia mamy z importem usług opodatkowanym w kraju nabywcy. Usługobiorca będzie zobowiązany do wystawienia faktury wewnętrznej i wykaże zarówno podatek naliczony, jak i należny.
Jeśli kwota usługi wyrażona będzie w walucie obcej, należy przeliczyć ją na złote według kursu średniego danej waluty ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego.
W świetle przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3EC0892953EAF58605FEE453B6E7CBF6?id=115893]ustawy o CIT[/link] kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1.
Szablony są dla producenta narzędziem, a kosztem ich wytworzenia obciążony zostaje odbiorca towarów. Koszt związany z zakupem szablonu nie jest zatem u niego bezpośrednio związany z konkretnymi przychodami, służy jednak zabezpieczeniu lub zwiększeniu przychodu. Wydatek poniesiony na pokrycie kosztów wytworzenia szablonu jest więc kosztem pośrednim, stanowiącym koszt uzyskania przychodu w dacie poniesienia. Nawet gdy podatnik ostatecznie nie sprzeda towaru z jego pomocą produkowanego. Za dzień poniesienia kosztu, zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy o CIT, uważa się dzień, w którym ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w razie braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Również dla celów CIT znaczenie ma umowa między stronami, dotycząca pokrycia kosztów szablonu, która powinna być rzetelna i zgodna z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej. Wskazany w umowie precyzyjnie cel transakcji spowoduje, że nie będzie rozbieżności w ustaleniu zasad jej opodatkowania.
[i]Autorka jest konsultantką w Departamencie Outsourcingu Rachunkowości Grant Thornton Frąckowiak sp. z o.o.[/i]