Przedsiębiorcy, chcąc zwiększyć swoje przychody, stosują różnego rodzaju akcje promocyjne. Często korzystają z takich form promocji, jak sprzedaż premiowa, konkurs czy loteria promocyjna. Te ostatnie są postrzegane jako doskonałe narzędzie wsparcia niezależnie od wielkości grupy docelowej czy rodzaju działalności firmy.
[srodtytul]Wynik jest przypadkowy[/srodtytul]
Zasady organizowania loterii promocyjnych są zawarte w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=DE57573077C0BF48F80759EECDF25991?id=171970]ustawie z 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (tekst jedn. DzU z 2004 r. nr 4, poz. 27 ze zm.)[/link]. Regulacja ta loterie promocyjne zalicza do kategorii gier losowych, czyli gier o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. [b]Loterie promocyjne są takim rodzajem gier losowych, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii,[/b] a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.
[srodtytul]Lokalnie lub na cały kraj[/srodtytul]
Loterie promocyjne urządza się jednorazowo w skali ogólnokrajowej lub lokalnej. Mówi o tym art. 6 ust. 2 ustawy o grach i zakładach wzajemnych. Kto może być organizatorem? Loterie promocyjne mogą być urządzane przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej na podstawie udzielonego zezwolenia.
Natomiast [b]zezwolenia na organizowanie loterii udziela minister finansów. Na podstawie delegacji ustawowej minister finansów[/b], w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BCD6282EB894C9548EA66C9570F280A5?id=170529]rozporządzeniu z 28 sierpnia 2003 r. w sprawie upoważnienia dyrektorów izb skarbowych do wykonywania niektórych czynności w zakresie gier i zakładów wzajemnych (DzU nr 152, poz. 1486)[/link], upoważnił dyrektorów izb skarbowych do wydawania zezwoleń na urządzanie m.in. loterii promocyjnej organizowanej na obszarze jednego województwa, na którym znajduje się równocześnie miejsce losowania nagród.
Zezwolenie udzielane jest na wniosek.
[srodtytul]Musi być wniosek...[/srodtytul]
Na osobie ubiegającej się o udzielenie zezwolenia ciąży m.in. wymóg dołączenia do wniosku bankowej gwarancji wypłaty nagród oraz obowiązek uiszczenia opłaty za zezwolenie w wysokości określonej w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E287FFF88E6E4391181C11C7E8C0F81C?id=169714]rozporządzeniu ministra finansów z 3 czerwca 2003 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych (DzU nr 102, poz. 948 ze zm.)[/link]. Ile trzeba zapłacić? Otóż opłata ta wynosi 10 proc. wartości puli nagród, jednak nie mniej niż 1369 zł. Wniosek o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej musi zostać rozpatrzony w terminie dwóch miesięcy.
[srodtytul]... i regulamin[/srodtytul]
Każda loteria promocyjna musi mieć swój regulamin, który podlega ustawowym wymogom co do swojej treści, wiążącym się między innymi z zapewnieniem jej prawidłowego przebiegu. Regulamin powinien także zawierać uregulowania dotyczące wnoszenia reklamacji oraz terminu przedawnienia roszczeń z tytułu udziału w loterii. Dyrektor izby skarbowej, który udzielił zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej, zatwierdza regulaminy tych loterii oraz zmiany w regulaminach.
[srodtytul]Jak rozliczyć[/srodtytul]
Czy poniesiony przez przedsiębiorcę koszt można zakwalifikować jako koszt uzyskania przychodu? Kosztami zgodnie z art. 15 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=669774AD1CB4BD6DCF6D054D73370EA5?id=115893]ustawy o CIT[/link] są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Za koszty nie uważa się m.in. kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych (art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT).
[b]Poprzez nagradzanie swych klientów przedsiębiorca zwiększa poziom swoich obrotów ze sprzedaży, a tym samym osiąga z tego tytułu przychody. Wydatki na te cele mogą skutecznie wpływać na wzrost sprzedaży. Stanowią zatem bezpośrednio koszty podatkowe i nie powinny być traktowane jak reklama.[/b] Takie stanowisko podzielają także organy skarbowe. W interpretacji naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego z 9 stycznia 2006 r., (PD/423-55-1/MM/05/06) czytamy, że wydatki związane z prowadzoną loterią nie stanowią reklamy, zatem nie będzie miał zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT dotyczący uznania za koszty uzyskania przychodu kosztów reklamy niepublicznej w granicach limitu wynoszącego 0,25 proc. przychodów.
Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w interpretacji z z 12 kwietnia 2006 r. (1471/DPD2/423-10/06/AB) wyjaśnił także, że wydatki ponoszone na organizację opisanych działań skierowanych do konsultantów, tj. programów lojalnościowych, konkursów i loterii promocyjnych, stanowią koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, i nie mieszczą się w zakresie regulacji art. 16 ust. 1 pkt 28.
[ramka][b]Uwaga[/b]
[b]Roszczenia związane z udziałem w grze przedawniają się z upływem sześciu miesięcy od dnia wymagalności. Przy czym bieg przedawnienia ulega zawieszeniu na okres od dnia wniesienia reklamacji do dnia udzielenia odpowiedzi na reklamację.[/b][/ramka]
[ramka][b]Danina od zwycięzcy[/b]
[b]Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A7AC94C7C135F5764C4163149ADAF0A1?id=80474]ustawy o PIT[/link] wygrane w grach, takich jak loterie promocyjne i loterie fantowe, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, jeżeli ich jednorazowa wartość nie przekracza 2280 zł, a gry są urządzane i prowadzone przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych.[/b]
Limit dotyczy każdej nagrody – wartości wygranych nie podlegają sumowaniu w roku podatkowym. Oznacza to, że osoba, która wygra np. dwa razy po 2100 zł, nie zapłaci podatku. Natomiast już od jednorazowej wygranej o wartości 2500 zł zostanie pobrany podatek.
Jeśli wartość wygranej przekroczy wskazaną w ustawie kwotę, to zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT cała nagroda podlega 10-proc. podatkowi zryczałtowanemu. [/ramka]