Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej udziela dopłat do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji przedsiębiorcom prowadzącym stacje demontażu (jeśli spełnione są określone przepisami warunki). Dokonuje tego na podstawie art. 410a ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska.

Środki przeznaczone na dopłatę są dzielone w stosunku do masy odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi oraz przekazanych do odzysku i recyklingu, a także masy przeznaczonych do ponownego użycia przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów wycofanych z eksploatacji, wykazanych w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 zdanie ostatnie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=669F86903DBC7FAABFAD5D5A47CAAEA3?id=172827]ustawy o VAT [/link]obrót podatników zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (aby taka sytuacja miała miejsce, dotacje muszą być bezpośrednio związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, tj. muszą stanowić element wynagrodzenia za te czynności. Nie powiększają zatem obrotu podatników wszelkie otrzymywane przez nich dotacje, które nie mają bezpośredniego wpływu na cenę (kwotę należną) towarów przez nich dostarczanych lub usług przez nich świadczonych.

Dopłaty do demontażu pojazdów – choć związane z wielkością dokonywanego w danej stacji demontażu – nie stanowią dopłaty do ceny usług świadczonych przez takie stacje. Prowadzi to do wniosku, że nie stanowią one części wynagrodzenia za świadczone przez te stacje usługi, a tym samym – nie powiększają one ich obrotu.

Potwierdzają to organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach, czego przykładem mogą być interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 5 września 2007 r. ( IBPP1/443-3/07/PK/KAN-02/07/07) czy interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 października 2008 r. ( ILPP2/443-691/08-4/EN).

W obu interpretacjach można przeczytać, że „dofinansowanie do demontażu pojazdów wycofywanych z eksploatacji nie jest przypisane do konkretnej usługi świadczonej przez podatnika, lecz jest uzależnione od wyników osiąganych przez niego w skali okresu rozliczeniowego. Tym samym nie można stwierdzić, że przedmiotowe dofinansowanie ma bezpośredni wpływ na cenę. Zatem otrzymana dotacja nie podlega opodatkowaniu VAT”.

[i]Autor jest doradcą podatkowym[/i]

Podstawa prawna:

– art. 410a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=DE40910842EF71CB4AF9B91D7EBE68AC?id=258935]ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. DzU z 2008 r. nr 25, poz. 150 ze zm.)[/link]