Nie jest nią Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Dlatego odszkodowanie z tytułu wykupu gruntów pod budowę dróg krajowych trzeba opodatkować. Tak wynika z odpowiedzi ministra finansów na interpelację poselską nr 10 472.

Art. 17 ust. 1 pkt 48 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=115893]ustawy o CIT[/link] zwalnia z podatku kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeśli pochodzą z budżetu państwa (wyjątek to ustawowe dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych). Ta preferencja nie dotyczy odszkodowań związanych z wykupem gruntów pod budowę lub modernizację dróg krajowych, otrzymanych od podmiotów innych niż agencje rządowe.

Tymczasem – jak wyjaśnia MF – GDDKiA jest centralnym urzędem administracji rządowej właściwym w sprawach dróg krajowych. Nie ma statusu agencji rządowej, co wyklucza możliwość zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy.

Podobne wnioski można wyciągnąć z [b]interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPBI/423-94/09/MS)[/b]. O rozliczenie pytała spółka, która dostała odszkodowanie za przejęcie przez Skarb Państwa prawa własności zabudowanej nieruchomości przeznaczonej na pasy drogowe. Przedmiotem inwestycji była budowa mostu przez rzekę. Jak wynika z decyzji wojewody, rekompensata ma być wypłacona ze środków budżetu państwa, z części, której dysponentem jest GDDKiA.

Czy ta kwota jest zwolniona z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT? – zapytała spółka. Argumentowała, że jeśli będzie musiała zapłacić podatek, zostanie zmuszona do pośredniego finansowania inwestycji. Będzie więc w gorszej sytuacji niż firmy, których majątek nie znajduje się na trasie budowy drogi.

Reklama
Reklama

IS odpowiedziała, że ulgi są odstępstwem od powszechności opodatkowania, dlatego przepisy, które je wprowadzają, trzeba interpretować zgodnie z literalnym brzmieniem. [b]Ponieważ GDDKiA nie ma statusu agencji rządowej, spółce nie przysługuje zwolnienie. Odszkodowanie musi więc zaliczyć do przychodów i zapłacić od niego podatek.[/b]