Nie jest nią Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Dlatego odszkodowanie z tytułu wykupu gruntów pod budowę dróg krajowych trzeba opodatkować. Tak wynika z odpowiedzi ministra finansów na interpelację poselską nr 10 472.
Art. 17 ust. 1 pkt 48 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=115893]ustawy o CIT[/link] zwalnia z podatku kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeśli pochodzą z budżetu państwa (wyjątek to ustawowe dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych). Ta preferencja nie dotyczy odszkodowań związanych z wykupem gruntów pod budowę lub modernizację dróg krajowych, otrzymanych od podmiotów innych niż agencje rządowe.
Tymczasem – jak wyjaśnia MF – GDDKiA jest centralnym urzędem administracji rządowej właściwym w sprawach dróg krajowych. Nie ma statusu agencji rządowej, co wyklucza możliwość zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy.
Podobne wnioski można wyciągnąć z [b]interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPBI/423-94/09/MS)[/b]. O rozliczenie pytała spółka, która dostała odszkodowanie za przejęcie przez Skarb Państwa prawa własności zabudowanej nieruchomości przeznaczonej na pasy drogowe. Przedmiotem inwestycji była budowa mostu przez rzekę. Jak wynika z decyzji wojewody, rekompensata ma być wypłacona ze środków budżetu państwa, z części, której dysponentem jest GDDKiA.
Czy ta kwota jest zwolniona z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT? – zapytała spółka. Argumentowała, że jeśli będzie musiała zapłacić podatek, zostanie zmuszona do pośredniego finansowania inwestycji. Będzie więc w gorszej sytuacji niż firmy, których majątek nie znajduje się na trasie budowy drogi.
IS odpowiedziała, że ulgi są odstępstwem od powszechności opodatkowania, dlatego przepisy, które je wprowadzają, trzeba interpretować zgodnie z literalnym brzmieniem. [b]Ponieważ GDDKiA nie ma statusu agencji rządowej, spółce nie przysługuje zwolnienie. Odszkodowanie musi więc zaliczyć do przychodów i zapłacić od niego podatek.[/b]