[b]Na początku września będziemy sponsorować lokalne zawody w triathlonie. Chcemy zafundować wszystkim uczestnikom medale, a zwycięzcom nagrody. Na plakatach reklamujących zawody i na numerach startowych będzie logo naszej firmy, nazwa będzie też wymieniana podczas dekoracji i wręczania nagród. Imprezę organizuje gminny ośrodek sportu i rekreacji, który chce nam wystawić fakturę za usługi reklamowe. Czy cały wydatek możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?[/b]

[b]Tak.[/b] Cały wydatek może być kosztem, oczywiście pod warunkiem że wysokość świadczeń sponsora odpowiada wartości usługi wykonywanej przez organizatora. Powinno to wynikać z umowy, a wartość świadczenia można porównać np. z cennikiem usług reklamowych organizatora imprezy. Jeśli sponsor daje więcej, niż dostaje, urząd skarbowy uzna nadwyżkę za darowiznę. Nie zaliczymy jej do kosztów, można ją ewentualnie (po spełnieniu określonych warunków) odliczyć od dochodu, do wysokości ustawowych limitów.

Jeśli świadczenia są równorzędne, sponsor nie powinien mieć trudności z zaliczeniem inwestycji do kosztów. Informacje o tym, że firma funduje nagrody, docierają bowiem do kibiców i zawodników i tworzą jej pozytywny wizerunek. To działanie, które może spowodować zwiększenie obrotów.

Warto jednak zachować dokumenty potwierdzające faktyczne wykonanie usługi promocyjnej, np. plakat z zawodów z wyeksponowanym logo sponsora.

To, że wydatki na sponsorowanie zawodów sportowych można zaliczyć do kosztów, potwierdzają też interpretacje fiskusa.

Spójrzmy na niektóre z nich. O wykładnię przepisów wystąpiła spółka, która działa na rynku dóbr przemysłowych. Poniosła wydatki na finansowanie imprez okolicznościowych, m.in. turniejów koszykówki, piłki nożnej, biegów, zawodów szachowych. Podczas tych imprez spółka jest promowana, są na nich banery reklamowe, podawana jest jej nazwa. Logo firmy znajduje się też na plakatach informujących o zawodach. Spółka argumentuje, że poniesione przez nią wydatki mają wpływ na sprzedaż jej produktów. Rozpowszechnianie nazwy i logo firmy zwiększa bowiem jej popularność i podnosi renomę. Nakłady na sponsoring mogą więc być kosztem uzyskania przychodów.[b] Izba Skarbowa w Bydgoszczy nie miała nic przeciwko temu (interpretacja z 23 lutego 2009 r., ITPB3/423-685/08/MT).[/b]

Podobnie było w sprawie rozpatrzonej przez [b]Izbę Skarbową w Poznaniu (interpretacja z 30 listopada 2007 r., ILPB3/423-85/07-4/EK)[/b]. Spółka sponsoruje zawody karate. Organizator imprezy zobowiązał się do działań reklamowych i promocyjnych „w celu zwiększenia popularności sponsora, jego renomy oraz dotarcia do szerokiego grona odbiorców jego produktów”. Między innymi wyeksponuje jego logo na swojej stronie internetowej i na plakatach, kartach wstępu, zaproszeniach, zajmie się dystrybucją materiałów promocyjnych, zamieści baner reklamowy na hali w czasie zawodów i podczas konferencji prasowej. Za swoje usługi wystawi fakturę. Czy sponsor może zaliczyć wynagrodzenie do kosztów? Tak, „do wysokości równowartości ceny za reklamę, tj. wartości usług reklamowych wyświadczonych przez sponsorowanego”.