[b]Organizujemy konferencje i szkolenia dla kontrahentów. Ich celem jest zaznajomienie uczestników z nowościami w asortymencie towarów oferowanych przez naszą spółkę, ich właściwościami oraz technologią ich wykorzystania w budownictwie. Zapewniamy uczestnikom poczęstunek, np. czekoladę, paluszki, ciastka, kanapki, kawę, herbatę, napoje, wodę oraz – w przypadku niektórych szkoleń trwających ponad sześć godzin – ciepły posiłek. Podczas spotkań w siedzibie spółki częstujemy gości (np. kontrahentów) napojami bezalkoholowymi (woda mineralna, sok) lub kawą czy herbatą. Czy wydatki te zwiększają koszty?[/b]
Podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów kosztów ich uzyskania, pod tym jednak warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub też może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów lub służyć zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów.
Warunkiem zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów jest również to, aby dany wydatek nie był zawarty w katalogu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
[b]Wyłączone z kosztów są, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.[/b]
Przepisy nie definiują reprezentacji. Należy się zatem odwołać do wykładni językowej tych pojęć. „Słownik języka polskiego” definiuje reprezentację jako okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Przenosząc tę definicję na grunt ustawy podatkowej, należy uznać, że reprezentacja to występowanie w imieniu podatnika (firmy) wiążące się z okazałością, wytwornością w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Celem wydatków na reprezentację jest m.in. kształtowanie i utrwalanie określonego wizerunku zewnętrznego firmy w oczach klientów, kontrahentów i opinii publicznej.
A zatem [b]wydatki, które spółka ponosi na poczęstunek podczas konferencji (szkolenia) oraz na zakup napojów bezalkoholowych podawanych gościom podczas spotkań w jej siedzibie, stanowiących zwyczajowy poczęstunek kontrahentów i należących do powszechnie obowiązujących kanonów kultury (niemające charakteru okazałości), mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów.[/b] Wydatki te trzeba jednak właściwie udokumentować do celów podatkowych.
Do takich samych wniosków doszła [b]Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z 27 maja 2009 r. (ILPB3/423-96/09-5/MC).[/b]
[i]Podstawa prawna:
– [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=115893]ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. DzU z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.[/link]).[/i]